2. číslo bulletinu Na cestě ke kvalitě

bulletin_2 Po prvním čísle, které informovalo o novém projektu, bychom chtěli další čísla našeho bulletinu Na cestě ke kvalitě věnovat jednotlivým fázím autoevaluačního procesu. Druhé číslo bulletinu jsme zaměřili na počáteční fázi autoevaluace: analýzu aktuálního stavu, plán autoevaluace a volbu kritérií a indikátorů. Téma prolíná v různé podobě řadou příspěvků – ať už jsou to články odborné, nebo věnované zkušenostem škol a ředitelů.
Co vám nabízíme v tomto čísle?
  • Zásadní článek o plánování autoevaluace najdete v rubrice Hlavní trasa. Můžete si přečíst, jak se shodnout na představě dobré školy, jak si zvolit přiměřené cíle a vhodné zdroje informací. Výběru nástrojů je věnován druhý hlavní článek Evaluační nástroje projektu.
  • Jistě vás zaujmou také zkušenosti dvou ředitelek základních škol s plánováním v rubrice Křižovatka názorů. Na tyto problémy je zaměřen i rozhovor se zkušeným ředitelem střední školy v rubrice Setkání na cestě.
  • V rubrice Bezpečný průjezd si podrobně vysvětlíme pojmy kritérium a ukazatel (indikátor). Rozhledna vám ukáže, že účel autoevaluace by měl být jasný a správně pochopený. Určitě vám při tom přijde vhod metoda, jak předvídat a analyzovat reakce lidí na změnu, v rubrice Stopařův průvodce.
  • Kvalita byla hodnocena odedávna, jak připomene rubrika Cesta časem. Mnohé země jsou v této otázce před námi. Tentokrát se v Cestě kolem světa podíváme do Nizozemska. Jak poznají, že je něco dobré, nám řekly také děti a studenti v „odpočinkové“ rubrice Oáza.
  • Nezapomněli jsme ani na zprávy z realizace projektu – v Cestovním deníku se dozvíte nejen o různých formách vzájemného učení škol, ale i o tom, jak v krajích probíhal vzdělávací program Koordinátor autoevaluace, a dále vás seznámíme s výsledky z anket.
  • Zdrojem inspirace pro vás mohou být i prezentace z krajských konferencí a nové informační zdroje z literatury v Čerpací stanici nebo Tipy na cestu – kde vám povíme, co nás čeká v projektu v následujícím období.
  • Do přílohy pro vás kolegové připravili Kritéria hodnocení plánu, procesu a zprávy o vlastním hodnocení školy. Věříme, že je budete často využívat.
Obsah tohoto čísla:
  • Hlavní trasa: Plánování autoevaluace. Evaluační nástroje projektu
  • Rozhledna: Otázka z prvních – proč? Tentokrát o účelu autoevaluace
  • Stopařův průvodce: Předvídání a analýza očekávaných reakcí lidí na změnu
  • Bezpečný průjezd: Ukazatel. Kritérium
  • Křižovatka názorů: Dva pohledy na vlastní hodnocení školy
  • Oáza: Podle čeho se pozná, že je něco dobré?
  • Setkání na cestě: Plánování – možnost, nebo nutnost?
  • Cestovní deník: Školí se 217 koordinátorů autoevaluace. Pilotujeme aktivity vzájemného učení škol: peer review - kolegiální učení, vzájemné návštěvy škol, workshopy. Co jsme se od vás dozvěděli z anket
  • Čerpací stanice: Jak vznikla kritéria pro posuzování vlastního hodnoceni školy
  • Cesta kolem světa: Zkušenosti z Nizozemska
  • Čerpací stanice: Tým projektu doporučuje nové publikace. Inspirace ze škol – aneb Školy sobě
  • Cesta časem: Hodnocení kvality a její kontrola od starověku do počátku novověku
  • Tipy na cestu: Co nás čeká... a nemine