3. číslo bulletinu Na cestě ke kvalitě

bulletin_3 Ve třetím čísle bulletinu Na cestě ke kvalitě jsme se zaměřili na volbu nástrojů, metod a technik. Téma prolíná řadu příspěvků a dozvíte se například, jak lze přistupovat k zjišťování informací a jaké jsou přednosti či úskalí nejčastěji používaných metod a jak si při volbě metod počínat. Zamyslíme se nad tím, co může – a nemůže – přinést testování výsledků vzdělávání žáků, jaká rizika může mít.  Budeme se věnovat i otázce, jak poznat kvalitu evaluačních nástrojů a také se věnujeme zamyšlení, co by znamenala chystaná legislativní změna v oblasti autoevaluace. Budete mít možnost se seznámit s dalšími zajímavými články o aktivitách, které vám nabízíme, a se zkušenostmi vašich kolegů v oblasti autoevaluace. V neposlední řadě vám nabízíme jedinečný nástroj – rámcové vlastní hodnocení školy.
Co vám nabízíme v tomto čísle?
  • V rubrice Hlavní trasa si můžete přečíst, jak lze přistupovat k zjišťování informací o realitě školy a jaké jsou přednosti a úskalí nejčastěji používaných metod. Druhý článek se zabývá testováním výsledků vzdělávání a jeho nezamýšlenými dopady. Třetí článek je věnován otázce, jak rozpoznat kvalitu (nejen) komerčních evaluačních nástrojů.
  • Zastávka s legislativou upozorňuje na důsledky navrhovaného vynětí vlastního hodnocení školy ze školského zákona.
  • Autor Rozhledny zdůrazňuje podmínky výběru a používání metod autoevaluace. Je to především odbornost, respekt ke kultuře školy i k jednotlivcům a pojetí autoevaluace jako pozvání k dialogu.
  • V Cestovním deníku najdete dva články. První z nich přináší informace o vzdělávání a roli poradců, kteří budou v rámci projektu působit v příštím období na několika desítkách škol. Druhý článek je analýzou úkolů, které vypracovali frekventanti kurzu pro koordinátory autoevalua­ce. Dozvíte se zde, jak si školy vybírají evaluační nástroje a jak s nimi zacházejí.
  • Ve Stopařově průvodci (a podrobně v příloze) jsme vám připravili jedinečný nástroj – rámcové vlastní hodnocení školy, které postihuje všechny oblasti dané vyhláškou, uvádí hodnoticí škálu a pomůže i s hodnoticí zprávou.
  • Pojmem kvalita a jejím různým pojetím se zabývá také rubrika Bezpečný průjezd.
  • V rubrice Křižovatka názorů najdete zkušenosti dvou ředitelů základních škol, jak postupují při volbě evaluačních nástrojů, jak hodnotí učitele a co doporučují ostatním kolegům.
  • Své bezprostřední zážitky z kolegiálního hodnocení, tzv. peer review, které proběhlo mezi ZŠ Bronzová v Praze a ZŠ v Horní Bříze, pro vás popsaly dvě účastnice v rubrice Setkání na cestě.
  • V rubrice Oáza jsme opět dali slovo dětem a studentům. Uvidíte, že velice dobře vnímají zpětnou vazbu – zda jsou s nimi rodiče a učitelé spokojeni, či nespokojeni.
  • Nezapomněli jsme ani na rubriku Cesta časem, ve které se podíváme, jak se vyvíjelo hodnocení a kontrola kvality ve školství od počátku 19. do poloviny 20. století.
  • Cesta kolem světa nás tentokrát zavede daleko na sever – dozvíme se, jak se potýkají s hodnocením výsledků vzdělávání na Islandu a jak probíhala mezinárodní konference Evaluace ve veřejném zájmu v Praze.
  • V rubrice Čerpací stanice najdete informace o zajímavých publikacích a také o e-learningovém kurzu zaměřeném na vlastní hodnocení mateřských škol.
  • V Tipech na cestu vám nabídneme možnost přihlásit se na workshopy s téma­tem autoevaluace a informace o novinkách projektu v období letošní zimy a jara příštího roku.
Obsah tohoto čísla:
  • Hlavní trasa: Získávání dat a informací při autoevaluaci. Hodnocení jako nástroj zlepšování výsledků vzdělávání. Jak poznáme kvalitu evaluačních nástrojů (nejen komerčních)
  • Zastávka s legislativou: Co by znamenalo vyjmutí vlastního hodnocení školy ze zákona
  • Rozhledna: Otázka druhá – jak? O používání metod autoevaluace
  • Cestovní deník: Vzdělávací program koordinátor autoevaluace pod lupou. Poradce autoevaluace – pomoc pro školy. Jak vám slouží bulletin Na cestě ke kvalitě?
  • Stopařův průvodce: Rámcové vlastní hodnocení školy
  • Bezpečný průjezd: Kvalita
  • Křižovatka názorů: Kvalita práce školy se může zlepšovat jen ve spolupráci celého sboru
  • Setkání na cestě: Při vlastním hodnocení může pomoci pohled kolegů
  • Cesta kolem světa: Jak se hodnotí vzdělávání na Islandu. Zpráva z mezinárodní konference Evaluace ve veřejném zájmu
  • Oáza: Jak poznám spokojenost rodičů nebo učitelů?
  • Čerpací stanice: Novinka z VÚP. Norské školství pod drobnohledem. Jaký jsem učitel. Nabídka workshopů – ještě se můžete přihlásit
  • Cesta časem: Hodnocení kvality v období 1800-1945
  • Tipy na cestu: Co nás čeká a nemine...