4. číslo bulletinu Na cestě ke kvalitě

bulletin_4 Ve čtvrtém čísle bulletinu Na cestě ke kvalitě jsme se zabývali další fází autoevaluace, a to zpracováním dat a informací, analýzou výsledků a jejich interpretací. Toto téma se objevuje v řadě článků, dočtete se například, jak může škola co nejlépe nasbíraná data vytěžit. Zamyslíme se také nad tím, že při interpretaci dat pracujeme nejenom s daty, ale i s lidmi, a co to ve výsledku může znamenat. Zároveň vám nabídneme praktické příklady vyhodnocování a interpretace dat. Věnujeme se i otázce legislativních změn a tomu, co nového se děje v některých aktivitách projektu – nyní se zaměříme na práci poradců autoevaluace, kteří od listopadu 2010 pracují přímo ve školách. Pozveme vás na workshopy v dalším školním roce a stejně tak i na naši závěrečnou konferenci. V neposlední řadě vám nabídneme evaluační nástroj Ankety pro rodiče, pro žáky a pro učitele.
Co vám nabízíme v tomto čísle?
  • V Hlavní trase najdete podrobný návod, jak může škola co nejlépe vytěžit nasbíraná data.
  • Rozhledna nás upozorňuje, že při interpretaci pracujeme nejen s daty, ale i s lidmi, kteří se musí s poznatky ztotožnit, aby další kroky směrem k případné změně měly ve škole dostatečnou podporu.
  • Rubrika Setkání na cestě ukazuje na třech praktických příkladech, jak je důležité vyhodnotit a interpretovat výsledky nezávisle na individuálních zájmech a využít je účelně pro další práci školy. Další příklady inspirativní praxe ze škol budete postupně nacházet na webových stránkách projektu.
  • Pojem efektivity v pedagogické praxi a možnosti jejího hodnocení vysvětluje rubrika Bezpečný průjezd.
  • Konkrétní příklady podílu pracovníků školy na sběru dat, analýze a interpretaci výsledků najdete v odpovědích dvou ředitelů (ZŠ a SŠ) na otázky v oblíbené rubrice Křižovatka názorů. Jako užitečné pro získávání dovedností učitelů v oblasti autoevaluace se ukazuje zapojení v projektech.
  • Naše Oáza je tentokrát věnována sebereflexi očima dětí – jejich pocitům ze spravedlivého či nespravedlivého hodnocení a tomu, co si z něho vyvozují pro sebe.
  • Rubrika Stopařův průvodce – a podrobně i příloha bulletinu – vás tentokrát seznámí s evaluačními nástroji Ankety pro rodiče, pro žáky a pro učitele. Zpětná vazba od každé z těchto skupin může být významným zdrojem informací o silných stránkách školy, o příležitostech pro rozvoj i o případných rezervách a nedostatcích.
  • Zastávka s legislativou uvažuje nad návrhy změn paragrafů o vlastním hodnocení školy v novele školského zákona. Připomíná, že kvalitní autoevaluace může být důkazem o sledovaných jevech v případné konfrontaci s externím hodnocením ČŠI nebo zřizovatele.
  • Cestovním deníku najdete sérii článků o poradenství v rámci projektu – jak model funguje, první zkušenosti poradců i škol a také zkušenosti ze supervize pro poradce. Konzultace poradce zvenčí pomáhá školám najít vlastní cestu nebo se ujistit, že jdou správným směrem. Nabízí se možnost spolupracovat s poradci i po ukončení projektu.
  • Cesta kolem světa nás zavede do Slovinska. Procesy autoevaluace škol byly připravovány v celé řadě projektů mnohem déle a systematičtěji než u nás. Závidět můžeme např. podporu vytváření sítí učících se škol. Školy se samy rozhodují o obsahu autoevaluačních procesů, pro které volí z doporučených ukazatelů, kritérií a hodnoticích nástrojů.
  • V Čerpací stanici nabízíme zájemcům workshopy, kde se mohou blíže seznámit s evaluačními nástroji vyvinutými v projektu, nový cyklus vzdělávání pro koordinátory autoevaluace, seznamujeme se zajímavými publikacemi a s metodikou práce s kritérii hodnocení plánu, procesu a zprávy o vlastním hodnocení školy a jejich využitím pro posuzování kvality vlastního hodnocení školy, kterou naleznete na webu projektu. Pozveme vás také na závěrečnou konferenci projektu 29. listopadu 2011.
  • Cesta časem dospěla do druhé poloviny 20. století. V rubrice se dozvíme, jak se v té době změnilo hodnocení kvality obecně i ve vzdělávání.
  • V rubrice Tipy na cestu zrekapitulujeme, co už bylo v rámci projektu vytvořeno a nabídnuto školám, a seznámíme vás s tím, co vás ještě do závěru čeká.
Obsah tohoto čísla:
  • Hlavní trasa: Zpracování dat, jejich analýza a interpretace
  • Rozhledna: Otázka třetí – Co jsme vlastně zjistili? O některých okolnostech interpretace dat
  • Setkání na cestě: Vyhodnocení a interpretace autoevaluace – důležitá fáze procesu
  • Čerpací stanice: Autoevaluace školy „po česku“
  • Bezpečný průjezd: Efektivita (angl. effectivity, the effectiveness of)
  • Křižovatka názorů: Jak pracujeme v naší škole s daty a interpretujeme výsledky
  • Oáza: Sebereflexe očima dětí, aneb Řekni, jak to vidíš ty
  • Stopařův průvodce: Ptáme se na školu těch, kdo do ní chodí: Evaluační nástroje ankety pro rodiče, žáky a učitele
  • Zastávka s legislativou: Legislativní změny... aneb Jak to dopadne?
  • Cestovní deník: Jak probíhá poradenství v oblasti autoevaluace?
  • Cesta kolem světa: Autoevaluace v systému hodnocení kvality vzdělávání ve Slovinsku
  • Čerpací stanice: Encyklopedie pedagogické evaluace. Málotřídky v centru pozornosti. Obnovení vzdělávacího programu KO AE. Nové workshopy s tématem evaluačních nástrojů. Jak posoudit kvalitu autoevaluace školy?
  • Cesta časem: Pojetí a hodnocení kvality se zřetelem k oblasti vzdělávání ve druhé polovině 20. století
  • Čerpací stanice: Závěrečná konference projektu
  • Tipy na cestu: Co je hotovo a co nás čeká... a nemine