Příklady inspirativní praxe základních škol speciálních

logo Základní škola a Praktická škola Krupka, Karla Čapka 270, (Ústecký kraj) byla zvolena, protože je tvořena přibližně z 80 % žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí. Ve škole jsou zastoupeny různé druhy vzdělávání, od běžného školního vzdělávacího programu přes úpravu ŠVP pro lehké mentální postižení až k vzdělávání v oboru ZŠ speciální. V rámci personálního zajištění inkluzivního vzdělávání ředitel školy uvádí: „Získávání učitelů pro tuto práci není jen otázkou finančního ohodnocení, ale také možností vytvoření pozitivního klimatu ve škole, v němž dostává pracovník prostor k seberealizaci v klidném a přátelském prostředí...“
Škola sdružuje základní školu (kapacita 620 žáků, ve školním roce 2011/2012 v ní bylo 320 žáků), základní školu speciální (kapacita 30 žáků), školní družinu (kapacita 75 žáků), školní jídelnu (kapacita 500 obědů/den). Od školního roku 2010/2011 byla nabídka vzdělávání rozšířena o střední školu – obor praktická škola dvouletá s kapacitou 30 žáků. Ředitel se zástupkyní ředitel vedou 33 pedagogických pracovníků.
Zpracoval: Mgr. Jan Tirpák z external-iconDomu dětí a mládeže Ústí nad Labem, p. o.
logo Díky kvalitně spolupracujícímu pedagogickému týmu, kde funguje vzájemná akceptace a předávání zkušeností, tolerance názorů, ochota dělat „práci navíc“ a týmu, ve kterém je zavedena jako samozřejmost diskuse a hledání společných řešení, je i přístup k autoevaluaci zodpovědný. Tato škola je příkladem toho, že spolupracující a vzájemně se akceptující tým pomáhá zvyšovat kvalitu práce ve škole.
Speciální základní škola Chrudim (Pardubický kraj) zajišťuje ve 20 třídách výchovu a vzdělání pro 168 žáků v těchto oborech vzdělávání: základní škola praktická, základní škola speciální a kurz pro doplnění základů vzdělání. Pedagogický sbor tvoří celkem 30 pedagogických pracovníků, z toho 27 učitelů a tři vychovatelky.
Zpracovala: Mgr. Kateřina Žežulová, lektor, OSVČ.
logo Mateřská škola speciální, Základní škola speciální a Praktická škola ELPIS v Brně (Jihomoravský kraj) tvoří jeden subjekt, jenž byl vybrán na základě vysoce pozitivního hodnocení řízení školy zřizovatelem, a také proto, že je držitelem certifikátu ISO ČSN 9001:2009. Snahou ředitelky školy bylo vytvořit kvalitní systém řízení, který by umožnil efektivní komunikaci mezi všemi provozy. Z toho také vyplývá zaměření příkladu inspirativní praxe sledované školy, kterým je systém řízení kvality společného subjektu: mateřské, základní a praktické školy.
Ve škole poskytují výchovu a vzdělávání, rehabilitaci a poradenství dětem s mentální retardací, kombinovanými vadami a poruchami autistického spektra ve věku od tří let do ukončení povinné školní docházky. Škola je tvořena dvěma třídami mateřské školy speciální (12 dětí), deseti třídami základní školy speciální (65 žáků) a jednou třídou praktické školy jednoleté (šest studentů). Dále jsou zde čtyři oddělení školní družiny, dvě výchovné skupiny internátu, školní jídelna na pracovišti Koperníkova a výdejna stravy na pracovišti Fr. Skaunicové. Čtyřčlenné vedení školy vede 36 pedagogických pracovnic.
Zpracovala: PhDr. Zora Syslová, Ph.D., z external-iconPedF MU Brno.