Příklady inspirativní praxe autoevaluace základních uměleckých škol

logo Základní umělecká škola J. B. Foerstera Jičín (Královéhradecký kraj) je školou uměleckého charakteru a byla vybrána jednak s ohledem na její dobrou pověst v regionálním i národním kontextu a jednak s ohledem na odhodlání školy a jejího vedení pokračovat v započaté cestě k lepší škole formou vlastního hodnocení. Významnou roli sehrála i ochota školy reflektovat své zkušenosti a provádět autoevaluaci. Škola se v průběhu svého snažení přesvědčila o tom, že autoevaluace pro ni nepředstavuje pouhou povinnost, ale zcela nezbytný a funkční prvek jejího rozvoje, a že přes některé obtíže je zdrojem mnoha pozitiv.
Žáky školy jsou děti od šesti let, výjimečně i děti mladší, které bývají zařazovány do přípravné výchovy taneční, výtvarné nebo hudební. Starší žáci mohou být také přijímáni; po prokázání studijních předpokladů bývají zařazováni do vyšších ročníků. Jedná se o školu navštěvovanou v posledních letech v průměru 624 žáky/žákyněmi. Nejpočetnějším oborem je obor hudební.
Zpracovala: Mgr. Daniela Vrabcová, Ph.D., z external-iconPedF UHK v Hradci Královém.
Základní umělecká škola v městě Y může být považována za inspirativní příklad toho, jak lze další rozvoj školy opírat o využívání zpětné vazby. Interní evaluace – ať už nazývaná jako autoevaluace, či vlastní hodnocení – není jen záležitostí ředitele zmiňované školy, aktivně se v ní angažuje i část učitelského sboru. Zkušenosti školy a jejích pracovníků jsou zaznamenány v následujícím příkladu praxe, který sleduje provázanost evaluace s řízením školy.
Ve školním roce 2009/2010, kdy byla tvorba příkladu zahájena, využívalo vzdělávací nabídky školy v hudebním, tanečním, literárně-dramatickém a výtvarném oboru více než 750 žáků. Výuku zajišťovalo 33 učitelů.
Zpracovala: doc. PhDr. Michaela Prášilová, Ph.D., z external-iconÚstavu pedagogiky a sociálních studií Univerzity Palackého v Olomouci.