Důvody výběru vzdělávací cesty
Níže uvedená tabulka ukazuje důvody, proč si respondenti vybrali odborné nebo všeobecné zaměření pro absolvování vyššího středoškolského vzdělání. Respondenti, kteří absolvovali odborné vzdělání, uvádějí jako dva hlavní důvody pravděpodobnost získání práce (46 %) a zájem o předměty (41 %). Mezi respondenty, kteří absolvovali všeobecné vzdělání, byla nejčastějším důvodem možnost pokračovat ve vzdělávání na vyšším stupni. Podrobnější údaje naleznete v tabulce.
Překlad popisků
Q11T Uvedl/a jsi, že tvé vyšší středoškolské vzdělání, tedy když ti bylo 16‒18 let, bylo primárně [všeobecné nebo odborné]. Zde je seznam faktorů, které při tvém výběru mohly hrát roli. Které z následujících faktorů tě tehdy ovlivnily?
(% - EU)
Absolventi odborného vzdělávání Absolventi všeobecného
vzdělávání
Pravděpodobnost získání práce
Zajímají tě dané
předměty
S výběrem ti poradila tvá rodina či přátelé
Profesní
vyhlídky
Jsi dobrý/á v daných předmětech
Možnost mít dobrý
plat
Délka studia
S výběrem ti poradil někdo ze školy (učitel nebo kariérní
poradce)
Vzdálenost od domova
Možnost pokračovat ve vzdělávání na vyšším
stupni
S výběrem ti poradil někdo ze světa práce
Tví přátelé chodili na stejné
předměty
Náklady na vzdělávání
Ostatní důvody
Nevím
Základní soubor: Respondenti, kteří absolvovali všeobecné nebo odborné vzdělávání na vyšším středoškolském
stupni (n = 23 945)
Zdroj: Průzkum veřejného mínění k odbornému vzdělávání a přípravě
v Evropě, který pořádal Cedefop
Přeložila Aneta Stehlíková
CEDEFOP. Results from Cedefop's opinion survey on vocational education and training in Europe: Reasons for deciding on an educational path [online]. 2016 [cit. 2017-01-11].
Dostupné z WWW: http://www.cedefop.europa.eu/en/news-and-press/news/results-cedefops-opinion-survey-vocational-education-and-training-europe