Konference si kladla za cíl rozšířit povědomí pedagogických pracovníků i zřizovatelů škol o významu globálního rozvojového vzdělávání. Zúčastnil se jí náměstek ministra zahraničních věcí Martin Tlapa a náměstek ministryně školství Jaroslav Fidrmuc. Dále vystoupil ředitel organizace Člověk v tísni Šimon Pánek a zástupce Global Education Network Europe (GENE) Helmuth Hartmeyer. Odpolední blok byl věnován výměně zkušeností z praxe a načerpání inspirace od škol, které se této oblasti dlouhodobě věnují a obdržely certifikát Světová škola.
Globální rozvojové vzdělávání je celoživotní vzdělávací proces, který přispívá k pochopení rozdílů mezi životem lidí v rozvojových a rozvinutých zemích a usnadňuje porozumění ekonomickým, sociálním, politickým, environmentálním a kulturním procesům, které je ovlivňují. Rozvíjí dovednosti a podporuje hodnoty a postoje, aby lidé byli schopni a ochotni se aktivně podílet na řešení lokálních a globálních problémů.
Globální rozvojové vzdělávání je součástí průřezového tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Toto téma akcentuje ve vzdělávání evropskou dimenzi, podporuje globální myšlení a mezinárodní porozumění. Prolíná všemi vzdělávacími oblastmi, podporuje tradiční evropské hodnoty, k nimž patří humanismus, svobodná lidská vůle, morálka, uplatňování práva a osobní zodpovědnost spolu s racionálním uvažováním, kritickým myšlením a tvořivostí. Globální rozvojové vzdělávání zaujímá v rámci tohoto průřezového tématu významné místo.
Národní ústav pro vzdělávání se tématy globálního rozvojového vzdělávání dlouhodobě zabývá. „V současnosti můžeme učitelům nabídnout nově vytvořený metodický materiál, který je rozčleněn do tří okruhů: Svět nás zajímá, Objevujeme svět a Žijeme ve společném světě. Významné je to, že vznikl ve spolupráci s několika dalšími organizacemi a pojali jsme ho jako ‚most k realizaci‘ témat, která jsou obzvlášť v této době nanejvýš aktuální,“ upozorňuje Markéta Pastorová z NÚV.
Metodické materiály a další informace najdete zde: http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=4005.