Proč jste dali své děti do lesní školky?
Prvotní příčinou byla vlastně nedostatečná kapacita míst ve veřejných mateřských školách, lesní školka se nabízela jako alternativa. Kromě toho nás ale lákal i její program – že děti budou po většinu dne v lese, seznámí se s přírodou, naučí se v ní pohybovat a rozumět jí. Líbilo se nám také, že tu lektoři využívají alternativní pedagogiku, jako např. waldorfskou nebo Montessori, mají k dětem individuální přístup a mnohem víc komunikují i s jejich rodiči. Měli jsme s tím dobré zkušenosti, a když jsme se pak přestěhovali k Třebechovicům pod Orebem, využili jsme pro děti také lesní školku v Hradci Králové.
Lesní školky nejsou zařazeny v síti škol – jaký mají vlastně status a kdo je zřizuje?
Tyto školky nedostávají žádné peníze od státu a celý jejich provoz včetně platů pro lektory musí hradit rodiče. Jsou zřizovány jako lesní kluby, které provozují například obecně prospěšné společnosti. Dále se snaží získávat finanční prostředky z grantů od různých donátorů.
Jak je pobyt v lesní školce zorganizován? Mohou děti někde spát a je také zajištěna jejich hygiena?
Každá lesní školka je jiná, některá má zázemí v teepee, jiná v jurtě, některé mají třeba postavený srub. Samozřejmě není možné očekávat splachovací záchod nebo teplou vodu z kohoutku, ale vždycky je to prostředí, kde jsou děti část dne v klidu, menší mohou spát, větší si potichu hrají. Naše současná školka využívá skautskou klubovnu – tedy budovu s běžným sociálním zázemím.
Jinak jsou děti pořád v lese? Nemohou být třeba na louce?
Samozřejmě, že si děti hrají také na louce, dělají procházky. Naše školka např. má svou základnu v zahradě cca 200 metrů od lesa. Důležité je ale to, že jsou děti převážnou část dne bezprostředně v přírodě.
Jak se v lesní školce líbí dětem? Chodí tam rády?
Děti chodí do školky rády. Mají tam své kamarády a velmi dobré učitele (jak ženu tak i muže), kteří se jim intenzivně a s nadšením věnují. Jsou v prostředí, kde se cítí dobře a mohou si ho do jisté míry uzpůsobit, neustále v něm objevovat a poznávat nové taje přírody a rozvíjet se.
Připraví taková školka dítě i na školní docházku?
Myslím, že je to podobné jako u běžné mateřské školy, jenom se volí jiné prostředky. Např. když jde o rozvoj jemné motoriky, tak v běžné školce děti třeba navlékají korále nebo stříhají nůžkami, zatímco v lesní školce pracují s tím, co najdou v přírodě – s bobulemi, kamínky, větvičkami apod. Obě školky ale dospějí ke stejnému cíli.
Teď ale plánujete zapsat vaše děti do veřejné školky – jaký to má důvod?
Už teď to máme zorganizováno tak, že naše děti chodí do lesní školky jen dva dny v týdnu a po zbytek času jsou ve veřejné školce. Takže vlastně dokončíme přesun do ní. Jedním z důvodů je to, že kamarádi našich dětí už tam v příštím školním roce také nebudou chodit. Ke změně nás vede i poměrně velká vzdálenost lesní školky, děti tam musíme dovážet, a navíc když nemá dotace od státu, tak je také poměrně nákladná.
Zoja Franklová