Slavnost Řemeslnické komory Dortmund byla v dubnu svátkem profesní přípravy. Poprvé byly předávány mistrovské
listy (Meisterbrief), v nichž je uvedena 6. úroveň Německého rámce kvalifikací – DQR i Evropského rámce
kvalifikací – EQF. Ministryně školství to nazvala milníkem v politice vzdělávání. Zdůraznila však, že německý
mistrovský list a profesní příprava jsou ohroženy iniciativou Komise EU, která má přezkoumat současné úpravy pro
přístup k profesi v členských státech. V profesích s mistrovskou povinností se v Německu
vzdělává převážná část řemeslnických učňů.
Obavy jsou oprávněné
Studie semináře pro řemesla na Univerzitě Göttingen ukazuje, že se zrušení mistrovské povinnosti v roce 2004
u řady řemeslnických profesí negativně projevuje na připravenosti ke vzdělávání a na stabilitě zakládání
existence. Göttingenští zjišťují, že řemeslníci bez mistrovského listu se výrazně méně vzdělávají než řemeslničtí
mistři se zkouškou. Před rokem 2004 se 20 % zakladatelů podniku vzdělávalo v příslušném řemesle – dnes to
jsou pouze tři procenta. Více než polovina nově založených nemistrovských firem do pěti let zmizela z trhu.
Deregulace v řemesle tak nepřispívá k větší stabilitě. Slábnoucí výkon ve vzdělávání neškodí jen řemeslu,
nýbrž i jiným hospodářským oblastem. Neboť řemeslničtí tovaryši jsou žádanými odbornými silami i v
průmyslových podnicích, a proto jsou poptáváni.Zkoušení mistři jsou kvalifikovaně připraveni na založení podniku
a zároveň ovládají komplexní znalostní oblast. Mají znalosti a dovednosti specifické pro řemeslo
i způsobilost kontinuálně integrovat nejnovější poznatky do kvalifikačního profilu. K tomu patří
i pokyny pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci, které mají pro samostatný výkon řemesla zásadní
význam.
Kvalifikace mistra – záruka kvalitní profesní přípravy
Nařízení týkající se moderní mistrovské zkoušky kladou důraz na osobnost podnikatele, který má řídit podnikové procesy
ve vlastní zodpovědnosti. Mistr musí zvládat návrhy, výpočty, plánování, koncepci a kalkulaci zadání od zákazníků
a produktivně technické provedení zakázky dle stanovených standardů. Mistrovský list je zárukou vysoce kvalitní
profesní přípravy. Neboť mistrovská zkouška zahrnuje i zkoušku mistra odborné výchovy, a tím přispívá
k zajištění budoucnosti duálního systému. To vše umožňuje stanovené vzdělání a další vzdělávání, které
společně se zkušenostmi poskytuje úroveň kompetence rovnocennou s absolvováním studia. Proto je mistrovská
kvalifikace v DQR i v EQF zařazena stejně jako bakalář na 6. úrovni. Mistři zůstávají kotvami stability pro
německé hospodářství, které je třeba chránit, eventuálně i před vroucími přáními EU.
Pramen: Esser, Friedrich Hubert. Meister in Europa: Bildungspolitisch aufgestiegen – als Stabilitätsanker gefährdet?
BWP, 2014, Nr. 2. Přeložila Jana Šatopletová
Mistři v Evropě
Prezident Spolkového ústavu odborného vzdělávání (BIBB) se v editorialu časopisu BWP zamýšlí nad úlohou mistrů, jejichž význam v politice vzdělávání stoupá.