V základním a středním školství (všeobecně vzdělávací a odborné školy) a ve vzdělávání dospělých pracuje
přibližně 63 500 učitelů. Většinu tvoří ženy. V základním školství je jich víc než 70 %, v odborném
jejich počet překračuje polovinu. Většinu učitelů zaměstnávají obce.
O přijímání studentů rozhodují vysoké školy
Učitelé musejí absolvovat magisterské studium, s výjimkou učitelů mateřských škol, po nichž je požadováno studium
bakalářské. Učitelské vzdělávání je ve Finsku populární studijní obor, a proto si vysoké školy mohou vybírat
nejvhodnější a nejmotivovanější uchazeče o studium. Vysoké školy samy rozhodují o přijímacích kritériích
a přijímání studentů. K hodnocení studijních kompetencí a postojů k profesi jsou používány vstupní
testy. Při přijímání budoucích učitelů odborných škol se hodnotí i kompetence v příslušném oboru. Vysoké
školy samostatně rozhodují také o obsahu vzdělávání učitelů.
Účelem je vychovávat učitele, kteří se ve své práci budou zaměřovat na výzkum, budou schopni samostatně řešit problémy
a využívat nejnovější poznatky v pedagogice a ve vyučovaných předmětech. Vzdělávání všech učitelů
obsahuje také studium pedagogiky a řízenou vyučovací praxi ve školách, jejíž součástí je vyučování, poradenské
pohovory a seznamování s úkoly, které se vztahují k různým problémům každodenního života ve školách.
Záměrem je, aby se studenti stali samostatnými a odpovědnými učiteli, kteří se budou sami dále rozvíjet,
zdokonalovat se ve svém vyučovacím předmětu a spolupracovat s ostatními členy učitelského sboru.
Vzdělávání učitelů se stále rozvíjí
Kvalitativní a kvantitativní potřeby rozvoje vzdělávání učitelů jsou pravidelně zkoumány prostřednictvím různých
evaluací, prognóz a analýz shromážděných dat. Rozvíjí se obsah vzdělávání učitelů zahrnující i vyučování
a vedení žáků vyžadujících větší míru podpory, vytváření učebního prostředí, využívání informačních
a komunikačních technologií, problémy vztahující se k multikulturní společnosti, ke spolupráci mezi školou
a rodinou a ke spolupráci se světem práce.
Práce učitelů je velmi samostatná
Učitelé mají velkou profesní svobodu a možnost ovlivňovat svou práci a vývoj pracovního společenství. Mohou
se rozhodovat o tom, které vyučovací metody a pomůcky chtějí používat. Finský systém je založen na důvěře
v učitele a vzdělávání učitelů.
Neexistuje žádná školní inspekce.
Pravidelné další vzdělávání
Za vzdělávání při zaměstnání zodpovídají učitelé i jejich zaměstnavatelé, obvykle obce, přitom minimální trvání
vzdělávání jsou tři dny ve školním roce. Státem financované vzdělávání učitelů při zaměstnání podporuje
i ministerstvo školství.
Pramen: Ministry of Education and Culture. Teacher education in Finland. 1/2014.
http://www.oph.fi/
Ve Finsku důvěřují učitelům
Úspěšnost finského vzdělávání je založena na kvalitním vzdělávání učitelů. Profese učitele je regulovaná a legislativa stanovuje, jaké studium, kvalifikace a pracovní praxe se požadují pro jednotlivé učitelské posty. 88 % učitelů ve Finsku splňuje stanovené požadavky.