Kraj Vysočina
Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě, Podpora polytechnického vzdělávání a Podpora odborného vzdělávání a spolupráce škol se zaměstnavteli - to jsou priority krajských akčních plánů na Vysočině. Hned za těmito oblastmi je v pořadí důležitosti téma kariérového poradenství. Kraj se orientuje nejen na rozvíjení vlastního regionu, chce se rovněž aktivně podílet na iniciování celonárodních aktivit. Zejména v oblasti vzniku zastřešující strategie výchovy k podnikavosti a systému kariérového poradenství v počátečním i dalším vzdělávání.
Prvním úkolem v podpoře kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě KAP je
vybavení škol technikou a technologiemi s potenciálem rozvíjet kreativitu a výchovu k podnikavosti, KAP I počítal s
tím, že minimálně 30 % škol zpracuje strategii této oblasti včetně plánu efektivního využití vybavení,
a že se bude orientovat v možnostech realizace projektů a čerpání prostředků z ESIF. Vzhledem k tomu, že v období
KAP I se nepodařilo modernizovat materiálně technickou a technologickou základu ve všech školách, tento úkol je
prioritou i v KAP II, včetně spolupráce se zřizovateli škol při provádění analýzy současnho stavu,
podpory škol v orientaci v možnostech financování z ESIF a podávání projektů formou konzultací s Krajskou projektovou
kanceláří Kraje Vysočina. Kraj bude rovněž podporovat metodickými listy efektivní využívání stávajícího zařízení k
podpoře podnikavosti a sdílení prostor a vybavení s dalšími školami (SŠ, ZŠ). V obodbí KAPI I byla vytvořen
krajská strategie výchovy k podnikavosti v rámci implementačnho projektu Učíme se ze života pro
život, jejíž realzace pokračuje v období KAP II. Důraz je kladen na rozšíření
vzdělávacího obsahu výchovy k podnikavosti, iniciativě a kreativitě v kurikula základních a středních škol v
kraji (pomocí školám jsou metodické materiály, sběr a sdílení zkušeností, podpora spojení škol s odborníky z
praxe vč. výzkumných a inovačních center či vzdělávání pedagogů). Kraj chce být aktivní i v oblasti
iniciování jednání ke vzniku chybějící celonárodní strategii výchovy k podnikavosti.
V oblasti podpory polytechnického vzdělávání je stěžejním úkolem KAP I i KAP II zvrátit nedostatečný zájem o středoškolské polytechnické obory cestou motivace žáků i rodičů ke studiu masivními PR aktivitami, které by měly zvýšit podíl žáků 1. ročníků technicky a řemeslně zaměřených oborů. Svoji roli mají sehrát motivační stipendia či ocenění Talent Vysočiny udělované žákům přírodovědných a technických oborů, jež má přispět ze zvýšení jejich prestiže. Užší konktaky mezi školami, posílení činnostní výuky na ZŠ, posílení orientace středoškolské výuky na potřeby praxe a spolupráce s aktéry regionálnho trhu práce mají přispět k motivaci žáků dokončit studium, které jim přinese perspektivní uplatnění. KAP II počítá například s možností zavedení volitelného předmětu polytechnická výchova či rozšíření hodině dotace pro technické, přírodovědné a evnirovmentální vzdělávání v ŠVP některých škol, s aktualizací vzdělávacích obsahů a metod, důležitým úkolem je i průběžné vzdělávání pedagogů. Jako velmi důležité vnímá kraj i podporu školních koordinátorů environmentální výchovy a vzdělávání, s nimiž počítá i krajská koncepce rozvoje EVVO.
Také u odborného vzdělávání počítá KAP s popularizací oblasti, zintenzivněním spolupráce škol se zaměstnavateli včetně zavádění prvků duálního vzdělávání, účasti odborníků z praxe ve výuce, vzdělávání pedagogů formou stáží. KAP I i KAP II deklaruje vyplácení stupendií zejm. v učebních oborech. S ohledem na potřeby regionálnho trhu práce plánuje KAP II zkvalitnění kariérového poradenství, užší provázání aktivit ZŠ a SŠ s ohledem na volbu dalšího vzdělávání žáků, propagaci učebních oborů ve spolupráci s firmami. Součástí opatření je i rozhodnutí nezvyšovat kapacity gymnázií ve prospěch odborného vzdělávání.
V oblasti kariérového poradenství deklaroval KAP I záměr ověřit na pilotních školách následující aktivity: a) propagační akce k posílení důležitosti kariérového poradenství (kulaté stoly, besedy, ukázky práce aj.) zaměřené na zřizovatele, pedagogy i rodiče; b) v rámci školního poradenského pracoviště ustavení samostatné pozice kariérového poradce, který bude i koordinátorem KP ve škole; c) využívání služeb školního psychologa pro kariérové poradenství; c) nastavení doložitelného systému spolupráce škola-školské poradenské zařízení-rodina. V rámci kraje vznikl regionální integrovaný podpůrný systém pro oblast kariérového poradenství (RIPS KP). KAP II se orientuje na systematický rozvoj komplexního kariérového poradenství na školách (zapojení zřizovatelů, ředitelů škol a posílení kapacity kariérového poradenství poskytovaného školami). Užší spolupráci škol s regionálním partnery a sdílení příkladů dobré praxe bude probíhat i s využitím RIPS KP v Kraji Vysočina. Kariérové poradenství má být v kraji dostupné nejen žákům, ale i široké veřejnosti. KAP II jako důležitý úkol pro kraj uvádí apelovat na MŠMT, aby ve spolupráci s MPSV zřídilo na celostátní úrovni koordinační centrum pro kariérové poradenství.
Odborný garant v kraji Vysočina
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ a další novinky ze vzdělávací oblasti v kraji Vysočina
Souhrnný_krajský_report z 1. vlny dotazníkového šetření "Analýza potřeb škol" (2016) podle jednotlivých oblastí intervencí
Období KAP II
-
KAP II - dokumenty ke stažení
Základní informace ze druhé vlny dotazníkového šetření Analýza potřeb škol
(2018): Kraj_Vysocina_shrnuti