Pohovor s personalistou nanečisto
Ve II. vlně dotazníkového šetření potřeb škol (2018), realizovaného v projektu P-KAP, byl jako častá překážka rozvoje kariérového poradenství identifikován malý zájem ze strany zaměstnavatelů. Více než pětina škol uvádí také nedostatečné vzdělávání kariérových poradců i nedostatek příležitostí k tomuto vzdělávání. Příklad Gymnázia a SOŠ dr. Václava Šmejkala v Ústí nad Labem ukazuje cestu, jak překonat nezájem zaměstnavatelů a zároveň umožnit odborný růst školním kariérovým poradcům.
Nedílnou součástí komplexního, celostního přístupu ke kariérovému poradenství v Gymnáziu a SOŠ dr. Václava Šmejkala Ústí nad Labem je spolupráce s externími odborníky z praxe, zejména s personalisty podniků - regionálních zaměstnavatelů, s nimiž pracovníci pověření kariérovým poradenstvím ve škole navázali osobní kontakty. Přínosem pro zaměstnavatele je možnost seznámit se se svými potenciálními budoucími zaměstnanci.
Příprava na pohovor
Kromě podpory osobního rozvoje, kariérového vzdělávání i směřování v profesní orientaci (podrobně zde) byla do odborných předmětů vybraných oborů školy zařazena tematika přijímacích pohovorů právě ve spolupráci s odborníky z praxe, kteří pomohli při přípravě, ale i při samotné realizaci fiktivních přijímacích pohovorů. Tyto pohovory, které škola nabízí každý rok všem žákům 4. ročníků a kterých se mohou na základě vlastního zvážení dobrovolně zúčastnit, probíhají vždy v reálném pracovním prostředí a s odborníky z personální oblasti.
Aktivita začíná vždy ve třídě, kdy všichni žáci obdrží fiktivní inzerát nabízející práci v jejich oboru. Do tvorby tohoto inzerátu se zapojují odborníci z praxe. Na inzerát každý žák povinně v rámci výuky odpoví motivačním dopisem s přiloženým životopisem. Každý z nich dostane zpětnou vazbu ohledně životopisu a motivačního dopisu od svého odborného učitele. Všichni projdou průpravou pro přijímací pohovor. V plné míře je využito přednášek odborníků z praxe, videí z odborných kurzů Seduo a jiných vlastních výukových materiálů. S průběhem pohovorů se žáci seznámí nejen teoreticky, ale také je trénují.
Výběrové řízení nanečisto
Žáci, kteří se rozhodnou zúčastnit se samotného pohovoru, obdrží dopis/e-mail, kde jsou k pohovoru pozváni do jim předem neznámého prostředí, tak aby podmínky co nejvíce odpovídaly reálnému pohovoru. Zde také poprvé použijí svá portfolia, která by je měla provázet i dalšími výběrovými řízeními. Následně se pak setkají s odborníky – personalisty, kteří jim, ale také pedagogům, po samotném pohovoru poskytnou ojedinělou zpětnou vazbu. Tímto krokem je částečně řešena také často uváděná překážka v podpoře kariérového poradenství ve školách – nedostatek příležitostí pro vzdělávání kariérových poradců.
Žáci mají možnost prodiskutovat s odborníky průběh samotného pohovoru, dozvědí se nejen chyby, nedostatky, ale i názor na dobře zvládnuté prvky pohovoru a případná doporučení, jak uspět co nejlépe. Pohovory probíhají individuálně nebo formou Assessment Centra.
Často dochází k tomu, že žáci kvůli nervozitě při pohovoru zapomínají uvést všechny své zkušenosti, dovednosti a přednosti – aby k tomu docházelo co nejméně, by jim mělo dopomoci právě portfolio. Zároveň mají žáci v ruce nástroj, jak se odlišit od ostatních uchazečů o práci (včetně profesní video vizitky – osobní prezentace formou videa, jehož tvorba je zařazena ve výuce).
Kromě kladné zpětné vazby z fiktivních pohovorů jak od žáků, tak i od personalistů se pravidelně pedagogům ozývají bývalí žáci školy, kteří se chtějí pochlubit s tím, jak uspěli na reálném trhu práce. Často uvádějí, že jim portfolio při přijímacím pohovoru usnadnilo, a často i otevřelo cestu k úspěchu.
Foto: Fotobanka NÚV