Příprava žáků pro vstup na trh práce
Dlouhodobá systematická příprava žáků k uplatnění na pracovním trhu či v dalším vzdělávání tak, jak ji uskutečňují v Gymnáziu a SOŠ dr. V. Šmejkala v Ústí nad Labem, zasahuje v rámci kariérového poradenství do oblastí: osobní rozvoj, kariérové vzdělávání, profesní orientace.
Úspěšnost žáků v pracovním i osobním životě je provázána s připraveností reagovat v nestandardních situacích. Gymnáziu a SOŠ dr. V. Šmejkala v Ústí nad Labem při své podpoře žáků zvolila celostní přístup – systematickou přípravu na uplatnění při dalším studiu či v pracovní kariéře podporou osobního rozvoje, kariérovým vzděláváním i směřováním v profesní orientaci. V průběhu studia si žáci dvou studijních oborů zpracovávají profesní portfolio absolventa, učí se pracovat s personálními písemnostmi a vyvrcholením je absolvování fiktivního přijímacího pohovoru.
Co vedlo pracovníky školy k realizaci projektu
„Při analýze potřeb jsme identifikovali problémy při uplatňování žáků na reálném pracovním trhu,“ uvádí Mgr. Dita Henzlová, zástupkyně ředitele školy a také kariérová poradkyně Gymnázia a Střední odborné školy dr. Václava Šmejkala. „Nedostatky jsme objevili především v oblasti sebeprezentace a prosazení se s ohledem na získané vědomosti a nabyté dovednosti. Hledali jsme rezervy v jejich kompetencích k pracovnímu uplatnění – většina žáků měla řadu odborných zkušeností ze školní praxe, dobrovolnické činnosti atd., často i podložené příslušnými dokumenty, které ale neuměli v rámci přijímacího procesu adekvátně využít. Proto jsme se rozhodli k této problematice ve studijních oborech Veřejnosprávní činnost a Sociální činnost zaujmout systematický přístup.
Absolventi by měli mít k dispozici kompletní potřebnou dokumentaci
„Zjistili jsme, jaké typy dokumentů mají žáci k dispozici. Z těchto dokumentů jsme se rozhodli vytvořit jednotný celek – Profesní portfolio absolventa, které si během studia zpracovává každý žák těchto oborů. Přípravu žáci zahájí v samém počátku studia a učí se průběžně shromažďovat potřebné dokumenty,“ pokračuje Mgr. Henzlová. Portfolio, které absolventy provází při vstupu na pracovní trh a ulehčuje jim zahájení profesního života, je tvořeno následujícími dokumenty:
Personální písemnosti
- strukturovaný životopis vypracovaný na počítači
- strukturovaný životopis v AJ, NJ
- klasický životopis psaný vlastní rukou (dobrovolně)
- Europass – životopis, jazyková doložka, mobilita
- motivační dopis
Vysvědčení
- všechna výstupní vysvědčení jak ze základní, tak střední školy; po vykonání maturitní zkoušky žáci zakládají i maturitní vysvědčení; doporučuje se založit i několik ověřených kopií tak, aby je žák měl k dispozici při přijímacím řízení či při uzavírání pracovní smlouvy
Osvědčení, čestná uznání, diplomy
- osvědčení o absolvování kurzů, čestná uznání či diplomy ze soutěží, přehlídek…
Odborná praxe (žák může nahradit deníkem z praxe)
- přehled vykonané praxe v rámci školy, a to jak průběžné, tak souvislé praxe (přesně je uváděno datum od kdy do kdy praxe probíhala, přesný název a adresa zařízení, pracovní pozice, kterou žák v rámci praxe vykonával).
- tento přehled je vypracován na počítači a je potvrzen vedením školy tak, aby mohl žákovi sloužit k doložení praxe. Součástí této složky je i hodnocení souvislé praxe žáků, které vydává zařízení, ve kterém žáci praktikovali.
Reference
- doporučení vyhotovená učiteli, nadřízenými na brigádě…
Pracovní smlouvy, dohody, platový výměr
- např. dohoda o provedení práce z brigádnické činnosti
- potvrzení o dobrovolnické práci
Jiné
- další materiály, které ve vztahu k vlastní osobě považují žáci za důležité: potvrzení o zdravotní způsobilosti, seznam odborné literatury, kopii řidičského průkazu, přehled seminárních prací, které žák zpracoval v rámci vzdělání apod.
Profesní videovizitka – CD, USB
Sebehodnocení.
Tvorba personálních písemností je zařazena v plánu učiva obou oborů v předmětu Písemná a elektronická komunikace a Péče o klienta.
Jak dosáhnout úspěchu při výběrovém řízení
„Protože řada žáků neměla žádné zkušenosti z přijímacího pohovoru, zařadili jsme nově tuto tematiku do odborných předmětů obou výše uvedených oborů. Navázali jsme spolupráci s odborníky z praxe, kteří nám pomohli při přípravě, ale i samotné realizaci fiktivních přijímacích pohovorů. Tyto pohovory, které nabízíme každý rok všem žákům 4. ročníků a kterých se mohou na základě vlastního zvážení dobrovolně zúčastnit, probíhají vždy v reálném pracovním prostředí a s odborníky z personální oblasti,“ vysvětluje zástupkyně ředitele a kariérová poradkyně Gymnázia a SOŠ dr. V. Šmejkala v Ústí nad Labem.
„Aktivita začíná vždy ve třídě, kdy všichni žáci obdrží fiktivní inzerát nabízející práci v jejich oboru. K tvorbě tohoto inzerátu využíváme odborníky z praxe. Na tento inzerát každý žák povinně (v rámci výuky) odpoví motivačním dopisem s přiloženým životopisem. Každý z nich dostane zpětnou vazbu ohledně životopisu a motivačního dopisu od svého odborného učitele. Všichni projdou průpravou pro přijímací pohovor. Využíváme přednášek odborníků z praxe, videí z odborných kurzů Seduo a jiných vlastních výukových materiálů. Pohovory trénujeme.
Žáci, kteří se rozhodnou zúčastnit samotného pohovoru, obdrží dopis/e-mail, kde jsou k pohovoru pozváni do předem neznámého prostředí, tak aby podmínky co nejvíce odpovídaly reálnému pohovoru. Zde také poprvé použijí svá portfolia, která by je měla provázet i dalšími pohovory. Následně se pak setkají s odborníky – personalisty, kteří jim, ale i nám, po samotném pohovoru poskytnou ojedinělou zpětnou vazbu. Žáci mají možnost prodiskutovat s odborníky průběh samotného pohovoru, dozvědí se nejen chyby, nedostatky, ale i názor na dobře zvládnuté prvky pohovoru a případná doporučení, jak uspět co nejlépe. Pohovory probíhají individuálně nebo formou Assessment Centra.
Často se setkáváme s tím, že při pohovoru žáci kvůli nervozitě zapomínají uvést všechny své zkušenosti, dovednosti a přednosti – právě k tomu by jim portfolio mělo dopomoci. Zároveň mají v ruce nástroj, jak se odlišit od ostatních uchazečů o práci. Ve výuce je také zařazena tvorba profesní videovizitky – osobní prezentace formou videa.“
A jak si zvolit „ten správný“ obor
Žáci všech oborů školy absolvují ve 4. ročníku tři projektové dny Volba povolání. Zde dostávají praktické informace od IPS Úřadu práce v Ústí nad Labem, Eurocentra, Dobrovolnického centra a oborově příslušných vysokých škol.
Jak žáci aktivity přijímají
Mgr. Henzlová: „Kromě kladné zpětné vazby z fiktivních pohovorů se nám pravidelně ozývají naši bývalí žáci, kteří se chtějí pochlubit s tím, jak uspěli na reálném trhu práce. Často se ozývají s tím, že jim portfolio při přijímacím pohovoru usnadnilo a často i otevřelo cestu k úspěchu. Například poslední mail od bývalé žákyně:
26. 10. 2018 v 12:35
Dobrý den,
tak Vám píšu snad s radostnou zprávou, že jsem díky portfoliu, co jsme s Vámi tvořili, získala práci aktivizačního pracovníka v Helias. Zájemců bylo mnoho, ale paní ředitelku zaujalo hlavně portfolio.Tak jsem Vám tím chtěla poděkovat za skvělou přípravu na budoucí zaměstnání. Krásný den a klidný školní rok. Nováková Jiřina (jméno bylo změněno)
INSPIRACE PRO ŠKOLNÍ AKČNÍ PLÁNY
Ve kterých intervencích školního akčního plánu se můžeme uvedenými aktivitami inspirovat?
Rozvoj kariérového poradenství |
Kariérové poradenství není pouze profesní orientace, jde i o osobní rozvoj a vzdělávání v tvorbě životní kariéry. Z tohoto pohledu je výhodné začlenit všechny aktivity do jednoho kompaktního celku. Mimo to dochází k rozvoji metakognitivní kompetence k systematické práci a disciplíně. |
Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě |
Práce s portfoliem může posilovat žákovo vnímání růstu vlastních kompetencí a lze očekávat rozvoj iniciativy a kreativity. Nabízí se posun v myšlení, hledání nových možností pracovní orientace i v podnikání. |
Podpora odborného vzdělávání a spolupráce škol se zaměstnavateli |
Spolupráce se zástupci zaměstnavatelů při fiktivních výběrových řízeních a pohovorech může vytvořit motivaci k navázání hlubšího kontaktu s firmou a pomoci tak firmě získat vhodného a perspektivního zaměstnance. |
Rozvoj gramotností, digitálních kompetencí a výuky cizích jazyků |
Pořizování portfolia, práce s dokumenty, jejich archivace a evidence i další popsané aktivity kladou nejen nároky na zvládání ICT, ale také na porozumění textu. |
Foto: fotobanka NÚV