Projekt je zaměřen na zvýšení kvality poskytovaných služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, které jsou poskytovány školními psychology, školními speciálními pedagogy, metodiky pro školní poradenská pracoviště a dalšími odbornými pracovníky.
Projekt RAMPS – VIP III navazuje na projekty ESF VIP-Kariéra a RŠPP-VIP II, které se věnovaly především zavedení pozice školního psychologa a školního speciálního pedagoga do systému práce ve škole. Projekty vytvořily koncepční dokumenty a zdokumentovaly klíčové úkoly těchto odborníků ve školách. Pozornost byla věnována žákům, pedagogům, rodičům stejně tak jako i polupráci s vnějšími subjekty.
Ve vybraných školách a školských poradenských zařízeních budou školní psychologové a speciální pedagogové zajišťovat široké spektrum služeb žákům, pedagogům a rodičům. Těmto pracovníkům bude poskytována metodická podpora a bude pro ně zajištěno několikastupňové odborné vzdělávání. Školám, které nemají školního psychologa a speciálního pedagoga, bude zajištěna metodická podpora a pomoc prostřednictvím středisek výchovné péče. Dojde k vytvoření sítě metodické podpory, propojení sítí školních a školských poradenských služeb v oblasti metodického vedení, vytvoření základu integrované metodické podpory poradenského systému v ČR a tím potažmo k podpoře žáků a pracovníků škol a školských zařízení.
web projektu
Hlavním cílem projektu je podpora školních poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Specifické cíle projektu:
1) Zvýšení kvality poradenských služeb, nastavení pravidel pro
sjednocení jejich úrovně v rámci ČR a supervize systému poskytování poradenských služeb.
2) Reflexe požadavků EU kladených na kvalitu a efektivitu poskytovaných poradenských služeb a vytvoření sítě
integrované metodické podpory.
3) Vytvoření metodické podpory pro vznikající i stávající školní poradenská pracoviště, pro školská poradenská zařízení
na úrovni krajů (PPP, SPC) a pro Střediska výchovné péče.
4) Tvorba modelové struktury programů DVPP pro školní psychology a speciální pedagogy ve školských poradenských
zařízeních s reflexí k dosavadní přípravě začínajících odborníků a ke vzdělávacímu standardu.
5) Nastavení metodické podpory a supervize ve školských poradenských zařízeních.
6) Ověření modelové struktury vzdělávání založené na sledování dosažených kompetencí pro školní psychology, speciální
pedagogy, doplnění DVPP pro školní metodiky prevence a výchovné poradce.
7) Dojde k vytvoření katalogu, který definuje stupně poradenské podpory pro žáky ohrožené předčasným odchodem ze
vzdělávání, žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (a žáky v režimu podpůrných a vyrovnávacích opatření), k ověření
a porovnání modelů integrativního a inkluzivního vzdělávání žáků, včetně žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami.
8) Rozšíření poradenské služby pro žáky s poruchami chování prostřednictvím činnosti středisek výchovné péče a
vypracování návrhů na legislativní změny v systému poradenských služeb, školního a školského poradenství, které pomohou
zefektivnit služby, zajistit metodickou podporu a nastavit mechanismy kontroly těchto služeb.
Na koho se projekt zaměří
Projekt je zaměřen především na žáky základních a středních škol, pedagogy a pracovníky školských poradenských zařízení.
Aktivity projektu
Podpora školám v práci s podpůrnými a vyrovnávacími opatřeními, metodická a supervizní podpora pro školní poradenská pracoviště, metodická a supervizní podpora pro školská poradenská zařízení a střediska výchovné péče, vzdělávání poradenských pracovníků na úrovni škol a školských poradenských zařízení, poradenská péče pro žáky zajišťovaná střediskem výchovné péče