Vzhledem k bezpečnostním opatřením přijatým v souvislosti s pandemií Covid-19 se pátý ročník Evropského týdne dovedností koná pouze online od 9. do 13. listopadu 2020 . Evropský týden dovedností může být spojen s akcemi a akcemi konanými kdykoli mezi zářím a prosincem 2020 .
Národní pedagogický institut (NPI) je oficiálním partnerem České republiky v rámci Evropského týdne dovedností s aktivitami od online webinářů po online kampaně Europass prezentující doklady o středoškolské kvalifikaci a dobrovolnictví a informační systém pro učitele. pro inovaci vzdělávacích programů. Firmám a odborným školám nabídne praktický návod na vzájemnou kvalitní a efektivní spolupráci. Více informací o účasti NPI ČR v kampani naleznete v článku na webu ústavu .
Letošním tématem je odborné vzdělávání a příprava pro ekologickou a digitální transformaci v souladu s prioritami Evropské komise. Téma je aktuální i s ohledem na probíhající pandemii koronaviru , která vážně narušila všechny formy vzdělávání a školení . To nám dává příležitost zaujmout nový přístup k odbornému vzdělávání a přípravě a udělat něco pro to, aby bylo modernější, atraktivnější, flexibilnější a lépe přizpůsobené digitálnímu věku a environmentálním výzvám.
Odborné vzdělávání jako způsob, jak získat práci s dobrým příjmem
Libor Witassek , český velvyslanec při Evropském týdnu dovedností , ke kampani řekl: „Mým cílem je propagovat odborné vzdělávání jako chytrou cestu k budoucí pohodě a zajištění zaměstnání s dobrými výdělky. Nyní se ekonomika rychle mění , doslova přímo před našima očima , masivní digitalizace a oběhové hospodářství, problémy , které se nestydí před sektorem vzdělávání a mají obrovské obchodní příležitosti pro každého. Pandemie -19 tyto trendy pouze dramaticky urychluje . Proto jsou tyto předměty také podpůrné pro odborný výcvik . Oryantasyon _ digitalizaci a chytrá řešení pro cirkulární ekonomiku bez zbytečného plýtvání jsou nejvyšší prioritou a naprostou nutností.“
Odborné vzdělávání v ČR a v Evropě
- Míra zaměstnanosti čerstvých absolventů odborného vzdělávání v Evropě je 78,9 %, v ČR 86,7 % (2019). Zdroj: Eurostat – Employment rates of recent graduates
- 10,8 % evropské populace ve věku 25 až 64 let se účastní vzdělávání dospělých, v ČR je to 8,1 % (2019). Zdroj: Eurostat – Adult learning statistics
- 29 % osob v Evropě má nízké digitální dovednosti, v ČR je to 24 % (2019). Zdroj: Eurostat
- Pandemie covidu-19 v Evropě zvýraznila mezeru v digitálních dovednostech a nové nerovnosti se stále objevují. Zdroj: European Skills Agenda for sustainable competitiveness, social fairness and resilience
- 60 % absolventů odborných škol v Evropě nalezne první dlouhodobé zaměstnání do měsíce od ukončení studia (80 % pak po šesti měsících) (2018). Zdroj: A quick guide to EU action on vocational education and training
- Podle šetření přechodu českých absolventů středních škol na trh práce získalo asi 87 % vyučených a 70 % maturantů první zaměstnání do tří měsíců od ukončení studia, dalších 9 % vyučených a 13 % maturantů s odstupem tří až šesti měsíců od ukončení studia na střední škole a přibližně 4 % vyučených a 17 % absolventů maturitních oborů si našlo zaměstnání až po více než šesti měsících. Jedná se o absolventy z roku 2015. (Zdroj a více informací: Uplatnění absolventů škol na trhu práce – 2018).
Sdílejte příběhy z odborného vzdělávání
V kampani na podporu odborného vzdělávání v rámci Evropského týdne odborných dovedností sdílejí žáci, absolventi i učitelé své příběhy z odborných škol, stáží nebo soutěží ve formě fotografií nebo koláží. Kam vás například může dovést vášeň pro velká auta či vaření piva? Tyto i další příběhy najdete v angličtině na na stránce Share your story. Zde si také můžete vyfiltrovat příspěvky podle země či tématu, anebo rovnou vložit svůj vlastní.
Součástí týdne odborných dovedností je dále fotografická soutěž #CedefopPhotoAward, kterou již pátým rokem pořádá Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborné přípravy) s cílem zviditelnit odborné vzdělávání v Evropě. V konkurenci 43 týmů ze 13 zemí získal český tým „Zala“ z vyšší odborné školy zdravotnické a Střední školy zdravotnické z Ústí nad Labem speciální cenu poroty za svou sérii fotek s názvem „Zase spolu“ a s dalšími třemi týmy (z Polska, Řecka a Slovenska) se staly vítězi evropské soutěže.