TZ_projekt_CENTRES_2014.pdf (434,46 KB)
Hlavním cílem projektu je prosazovat modely a metody, které se mohou použít ve školách za účelem rozvíjení
kreativních a podnikatelských dovedností žáků, a také podpora produktivní spolupráce podnikatelů a firem se
školami.
Zásluhou CENTRES existuje strategická příležitost k plnému využití kreativního podnikání jako stěžejní součásti
vzdělávání a životních příležitostí mladých v celé Evropě, a to na základě Zprávy o kreativní ekonomice (Creative
Economy Report) z roku 2013 a Akčního plánu Evropské komise pro podnikání 2020 („Opětovné probuzení podnikatelského
ducha v Evropě“) a využitím programu Kreativní Evropa.
Projekt vytvořil evropské fórum pro záležitosti týkající se výuky k podnikavosti specifické pro kreativní odvětví a pro sdílení inovací a osvědčených postupů v této oblasti. Ke klíčovým politickým bodům a stanoveným prioritním oblastem, které vyžadují pozornost a jsou součástí doporučení pro vzdělávací politiku projektu CENTRES, patří:
Horizontální a integrované přístupy ke kreativnímu podnikání ve školách, které povedou k pozitivním výstupům, jako jsou například schopnost spolupráce, podstupování rizik a vlastní iniciativa.
Návrat umění do škol, jinými slovy předměty, dovednosti a metody související s uměním je třeba rozšířit a zařadit do výuky napříč kurikulem.
Vytvoření kurikula v souladu s kreativním podnikáním. Existuje potřeba řady specifických politických nástrojů s důrazem na kreativní podnikání a se zaměřením na dlouhodobé programy (spíše než jednorázové projekty) a následná akreditace v rámci kreativního podnikání jakožto součást kurikula.
Programy kreativního podnikání s digitální podporou, které by měly mít informační podporu v kreativních technologických firmách. Ty by se školami úzce spolupracovaly a vyvíjely řešení na míru, která by zlepšovala kreativní učení a pomáhala budovat kompetence a dovednosti v příslušných oblastech.
Specializované programy kreativního podnikání. Specializovaná zařízení, jako například inkubátory, projekty pro rozvoj talentu nebo výzkum a rozvoj s partnery z daného odvětví, by měla být zakořeněna ve vzdělávacích institucích. Kurikulum kreativního podnikání poskytující strukturované učení a akreditace by pomohlo zlepšit životní příležitosti mladých lidí po celé Evropě. Akční plán EK pro podnikání 2020 stanovuje program, v němž se vzdělávání k podnikavosti a kreativní metody stávají povinnou součástí školení a rozvoje pro co nejvíce učitelů.
Koordinované programy pro propojení vzdělávání a firem. Vzdělávací sektor by měl být efektivnější ve vývoji strukturovaného plánu příležitostí, které povedou k lepším příležitostem na trhu práce. To bude vyžadovat hlubší partnerství s daným odvětvím, uvolnění hranic mezi vzdělávacími a podnikovými činnostmi a rovnováhu mezi technickým vzděláváním a odborným výcvikem a vyučováním celostních dovedností v komunikaci, spolupráci a řešení problémů.
Kompletní dokument Doporučení pro vzdělávací politiku naleznete na webových stránkách Národního ústavu pro vzdělávání a na webu projektu CENTRES.
Chcete další informace? Kontaktujte nás:
Jana Gajdošová, manažerka projektu CENTRES, NÚV
jana.gajdosova@nuvcz, tel. 274 022 336
Alžběta Polzová, tisková mluvčí NÚV
alzbeta.polzova@nuvcz, tel. 608 393 199