Cílem projektu bylo vytvořit systematické celoživotní vzdělávání v prevenci rizikového chování pro pedagogické pracovníky škol a školských zařízení. Důraz byl kladen na rozšíření nabídky kurzů DVPP a využitelnost metodik přímo při práci s dětmi a mladistvými (při výuce, při přípravě Minimálního preventivního programu, při poradenském a výchovně terapeutickém vedení dětí a mladistvých aj.).
Centrum adiktologie 1. LF UK v projektu plnilo tyto cíle:
- Úprava kurikula Specializačního studia pro pedagogické pracovníky
- Návrh modulárního systému celoživotního vzdělávání v prevenci
- Tvorba kvalitního zázemí pro specializované výzkumné pracoviště, které se bude zabývat evaluacemi preventivních, léčebných, sociálních a represivních opatření
- Příprava podmínek pro následný vznik krajských center prevence a jednotného systému koordinace preventivních aktivit na úrovni krajů
- Sjednocení terminologie v prevenci
Stěžejními činnostmi IPPP ČR bylo:
- Revize legislativy k primární prevenci v resortu MŠMT
- Sjednocení sytému uznávání vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence
- Sjednocení terminologie v prevenci (terminologický slovník)
- Revize systému certifikací programů prevence rizikového chování
- Rozšíření Standardů programů primární prevence užívání návykových látek na všechny typy rizikového chování
- Příprava koncepce DVPP v prevenci rizikového chování pro pedagogické pracovníky v zařízeních ÚV, OV, včetně SVP a jeho pilotní ověření
- Tvorba systému vzdělávání bude navazovat na analýzu kurikula pregraduálního vzdělávání profesních skupin zahrnutých v ÚV, OV
- Specifikace kompetencí pracovníků jednotlivých profesí
Další partneři projektu:
Pedagogicko-psychologická poradna Brno
Katedra psychologie FF Univerzity Palackého Olomouc
PROADIS (Propojené profesionální adiktologické služby) o.s., Praha
Sdružení Podané ruce Brno
SCAN o.s., Tišnov
Mapování vzdělávacích potřeb IPPP 2010
Výstupy z Mapování vzdělávacích potřeb tvořily součást podkladů pro tvorbu návrhů vzdělávacího systému a jeho realizaci (pilotáž). Hlavním záměrem bylo zjistit priority zájmu o vzdělávací témata v prevenci rizikového chování a aktuální provzdělanost respondentů (z hlediska úrovně vzdělání a absolvování kurzů, sebezkušenostních výcviků).
Přehled realizovaného vzdělávání naleznete zde.