Seminář s úplným názvem Podpora mnohojazyčných tříd - Vzdělávání v jazykově a kulturně různorodých třídách se konal 14. -15. dubna 2016 v Praze a byl určen pro české učitele ze základních škol a nižšího stupně víceletých gymnázií. Seminář byl cílen vždy na několik učitelů z jedné školy, protože koncept mnohojazyčnosti je zamýšlen jako celoškolní přístup. Semináře se účastnili jak jazykáři, češtináři, tak i učitelé nejazykových předmětů.
Ve dvoudenním semináři byla učitelům představena mnohojazyčnost především praktickým způsobem. Experti se snažili zprostředkovat následující: co se skrývá pod termínem mnohojazyčnost/vícejazyčnost, jak rozvíjet mnohojazyčnost ve školním vzdělávacím programu, jak profitovat z jazykové různorodosti napříč kurikulem, jak vnímat různé jazyky žáků ve třídě a jak s nimi pracovat, jak podporovat pro žáky jazyk vyučování napříč kurikulem, jaké metody, strategie a materiály je možné používat pro podporu mnohojazyčnosti and jak definovat jazykové cíle v nejazykových předmětech. Obsah semináře byl pečlivě připraven s ohledem na potřeby a požadavky českých učitelů a škol a na základě diskuse s místním koordinátorem semináře. Mnoho materiálů a aktivit, které byly prezentovány, lze využít v rámci projektových dní, průřezových témat a dalších školních aktivit. Většina z prezentovaných metod je využitelná napříč celým školním kurikulem. Účastníci byli také seznámeni s různými jazykovými a kulturními zdroji a odkazy k tématu.
Prezentace ke stažení:
Pozvánky, představení lektorů
Multilingual classrooms seminar_programme official_080416.pdf
Podpora mnohojazycnych trid_CZ.pdf
Supporting multilingual classrooms_EN.pdf
Introduction_Muller_Lamb_CZ.pdf
Introduction_Muller_Lamb_EN.pdf
Výstupy účastníků
Další užitečné informace naleznete zde: