Opatřením ministra školství ze dne 29. ledna 2013 byl upraven Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Úpravy se týkaly tří vzdělávacích oborů (Cizí jazyk, Další cizí jazyk, Matematika a její aplikace) a řady témat, která prolínají obsahem různých vzdělávacích oborů (finanční gramotnost, dopravní výchova, ochrana člověka za běžných a mimořádných rizik, korupce, obrana státu, sexuální výchova a další náměty týkající se zdraví).
Podle dotazů, které směřují na konzultační centrum NÚV, se jako problém ukázal požadavek MŠMT zapracovat všechny změny do 1. 9. 2013 a zavést je plošně ve všech ročnících. Velké organizační potíže pak dělá školám především nové pojetí jazykového vzdělávání. Dosavadní model 6 hodin Dalšího cizího jazyka s možností výběru jakéhokoli jiného volitelného předmětu se změnil a tuto jinou volbu už žáci a jejich rodiče nemají. Pro školy to znamená hledat řešení, jak zakomponovat 6 hodin Dalšího cizího jazyka (během dvou nebo tří let) u žáků, kteří si ho dosud nevolili. Ředitelé mají sice možnost přihlédnout k tzv. odůvodněným případům a rozhodnout u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a u žáků-cizinců, pro které by byl Další cizí jazyk problematický, o zařazení rozvíjejícího Cizího jazyka. Organizační a personální problémy se tím ale nezjednodušují. Navíc je u řady těchto žáků i „větší porce“ Cizího jazyka poměrně náročná. Ředitelé také často váhají, jak změny zapracovat (jako dodatek, jako nový ŠVP), a jak při některých úpravách postupovat, aby obstály vůči inspekci apod.
Interaktivní průvodce na Metodickém portálu
Aby se školám podařilo upravit školní vzdělávací programy ve shodě s RVP ZV a požadavky MŠMT, připravil Národní ústav pro vzdělávání Průvodce upraveným RVP ZV, který je od konce března k využití na Metodickém portálu RVP.CZ. Jedná se o několik desítek webových stran vytvořených v modulu Digifolio a Diskuze.
Semináře nebo případné konference by mohl navštívit jen zlomek z více než 4 000 škol a několika desítek tisíc jejich učitelů. Proto byla zvolena možnost vytvoření interaktivního komplexního průvodce úpravami. Cílem bylo zajistit jednotnou metodickou podporu 24 hodin denně bez dalších nároků na čas učitelů a výdaje za cestovné.
Interaktivní průvodce se skládá ze dvou částí, které jsou mezi sebou vzájemně provázány on-line odkazy. V první části jsou stránky věnované textu RVP ZV. Jsou v nich k „prolistování“ všechny kapitoly RVP ZV, které se změnily. Změny jsou vyznačeny jinou barvou písma nebo přeškrtnutím.
Druhá část se skládá z jednotlivých témat a učitelé v ní naleznou citace všech míst v RVP ZV, kde bylo téma přidáno nebo změněno, a dále se mohou seznámit s doporučeními, jak změny zapracovat do ŠVP. Pokud učitelům nebudou informace uvedené v průvodci dostačovat, mají možnost se buď obrátit na konzultační centrum, nebo v diskusním prostředí položit dotaz kolegům z jiných škol. Změny, ke kterým v průvodci dochází, jsou postupně uváděny na stránce věnované aktuálním doplněním a úpravám průvodce.
Jak budou učitelé základních škol a víceletých gymnázií s průvodcem pracovat, záleží na nich. My jim doporučujeme dobře se seznámit se všemi změnami a jejich důvody. Pak si pročíst návod Jak postupovat při úpravách a dobře se seznámit s doporučeními u konkrétního tématu. Teprve pak začít měnit ŠVP a případně se obracet na konzultační centrum. Při pravidelné práci s průvodcem je vhodné sledovat stránku Aktuální doplnění.
Autoři Průvodce upraveným RVP ZV doufají, že alespoň části učitelů trochu pomohou při začlenění úprav RVP ZV do jejich ŠVP.
Jitka JarníkováTomáš Pavlas