Polytechnika: motivovat a vzdělávat je třeba žáky, i učitele
Výstupy dotazníkového šetření projektu P-KAP, jehož se zúčastnilo 1293 SŠ a VOŠ, upozornily na problém klesajících znalostí i dovedností žáků ZŠ, kteří nastupují do středních škol, v oblasti polytechnického vzdělávání – jako překážku rozvoje oblasti jej uvedlo 58 % škol (v roce 2015 to bylo 56 %) a 49 % škol uvádí nezájem žáků školy o polytechnické vzdělávání (stejně jako v roce 2015). Zároveň však 34 % škol označilo jako překážku i to, že jejich pedagogové často nedokážou získat žáky pro polytechnické předměty a matematiku, 32 % škol pak připouští, že učitelé často sami nemají aktuální znalosti a dovedností v polytechnické oblasti (a to napříč různými typy škol).
Moderní vybavení zvyšuje atraktivitu školy a zájem ze strany budoucích žáků. Škola se musí umět efektivně prezentovat, předávat informace o poskytovaném vzdělávání všem zúčastněným stranám – zejména zástupcům základních škol a rodičům budoucích žáků.
Školy, které v poslední době řešily modernizaci vybavení, evidují zvýšený zájem žáků ZŠ o studium, hlásí zvýšení motivace žáků ZŠ i vlastních žáků ke studiu. Moderní a atraktivní vybavení přináší, kromě možnosti široké medializace a sebeprezentace školy, nové možnosti při realizaci dnů otevřených dveří, projektové výuky, mimoškolních aktivit, ale i nové impulzy pro rozvoj spolupráce se základními školami i zaměstnavateli, které se v řadě případů daří do zmiňovaných aktivit zapojovat.
Spolupráce základních a středních škol je v současné době jednou z podporovaných aktivit, kdy se předpokládá, že sdílená odpovědnost za budoucnost žáka, volbu jeho povolání je na základních i středních školách.
Při zavádění nového materiálně technického vybavení vč. informačních a komunikačních technologií do výuky se může jako problematický ukázat přístup a motivace učitele. Školy proto musí věnovat zvýšenou pozornost kvalitě realizovaného vzdělávání – moderní vybavení klade větší nároky na pedagogy, na jejich znalosti a dovednosti spojené s maximálním využitím vybavení, na didaktickou vybavenost při volbě vhodných forem a metod výuky a samozřejmě na stanovení požadavků na žáka. Při pořízení vybavení je třeba předcházet této situaci a dbát průběžně na vzdělávání pedagogických pracovníků, kteří jsou potom přímo zodpovědní za motivaci, zájem a úspěch žáků ve vyučovaném předmětu. Následující příklady prezentují aktivity zaměřené na vzdělávání pedagogů inspirované krajskými akčními plány, v nichž se polytechnické vzdělávání stalo jednou z prioritních oblastí. (Do vzdělávání učitelů se však stále častěji zapojují také zaměstnavatelé, např. formou stáží pro pedagogy na tuzemských i zahraničních špičkových pracovištích.)
http://archiv-nuv.npi.cz/p-kap/polytechnika-v-profesnim-rozvoji-ucitelu
http://archiv-nuv.npi.cz/p-kap/kralovehradecky-kraj-rt-kap
Foto: Pixabay, Fotobanka zdarma