Proč mít ve škole koordinátora podnikavosti?

Z dotazníkového šetření II realizovaného projektem P-KAP vyplynulo, že pouze 14 % škol má koordinátora, který se stará o podporu podnikavosti („Pověřený pracovník školy se stará o aktivity na podporu podnikavosti, koordinování učitelů“).  Jako častá překážka rozvoje podnikavosti (uvedlo ji 42 % škol) byl identifikován „Nedostatek výukových materiálů, pomůcek a metodik“, kterou může vyřešit právě koordinátor podnikavosti. Není totiž problém v tom, že by na trhu nebyly výukové materiály a pomůcky, ale spíše v tom, že o nich školy a učitelé nevědí. Koordinátor má mj. za úkol hledat různé vhodné materiály a pomůcky.

Tyto otázky jsou řešeny např. v Jihomoravském kraji v projektu KaPoDaV (Podpora kariérového poradenství, podnikavosti pro udržitelný rozvoj a dalšího vzdělávání v Jihomoravském kraji), kde pracují s koordinátory podnikavosti, kteří jsou důležitým článkem v podpoře podnikavosti a jejím rozvoji v celé škole. Je to pověřený učitel, popř. se dá tato úloha sloučit s koordinátorem spolupráce školy a zaměstnavatelů, projektovým manažerem, kariérovým poradcem apod.

Photo by Zan on Unsplash.jpg

Mgr. Jana Rohlínková z Gymnázia Tišnov uvedla, že u nich na gymnáziu byla její pozice koordinátorky podnikavosti začleněna ve školním roce 2018/2019 v souvislosti s realizovánímprojektu KaPoDaV. Náplní práce je vyhledávání informací z oblasti podnikavosti a inovačních projektů. Koordinátorka spolupracuje s kariérovou poradkyní, předmětovými komisemi a třídními učiteli především se zřetelem k předmětům, které podporují podnikavost a kreativitu. „Vyhledáváme možnosti programů a projektů přispívajících k rozvoji podnikavosti, nabídku studentských stáží, sledujeme nabídku ke spolupráci u budoucích zaměstnavatelů v regionu. Dále využíváme nabízené programy JMK v souvislosti s podporou podnikavosti a sledujeme dotační programy v  téže oblasti. Připravujeme Školní program rozvoje podnikavosti a využíváme příklady dobré praxe z jiných škol.“

 

Realizované aktivity:

  • Certifikace Finančně gramotná škola
  • Školní žákovská firma (JA Studentská firma)
  • FabLab Experience – mobilní digitální laboratoř v Tišnově
  • Program Firemní dny JMK
  • Program Inspirací k podnikání
  • Miniprojekt Tišnovská šifra (šifrovací hra po Tišnově)
  • Projekt Můžeš podnikat

ZDROJ viz https://www.gym-tisnov.cz/skolni-poradenske-pracoviste/koordinator-podnikavosti

V této souvislosti by také mohla pomoci iniciativa Učitelé z Marsu, která vytváří inovativní metodické a výukové materiály pro výuku ekonomických předmětů a rozvoj podnikavosti jako takové. Učitelé z Marsu jsou učitelskou iniciativou, která si dala za cíl zahrnout do výuky ekonomie aktuální témata, sdílet výukové materiály a předávat si zkušenosti. Deset učitelů se pravidelně schází, aby zlepšilo praktickou připravenost absolventů středních škol. 

ZDROJ viz http://www.ucitelezmarsu.cz/

Foto: Unsplash, fotobanka zdarma (Photo by Zan on Unsplash)