Rozvoj škol jako center celoživotního učení
Strategie vlády ČR, která určuje rozvoj vzdělávání do roku 2020, jasně deklaruje, že působení středních škol se postupně rozšíří z poskytování počátečního vzdělávání, tedy vzdělávání žáků a studentů o vzdělávání dospělých, a tím naplní koncept celoživotního učení. Pro školy to znamená, že budou využívat svého personálního a materiálního zázemí oborů, které vyučují i ve prospěch dospělých občanů, a postupně se stanou centry celoživotního učení (CŽU). Tím rozšíří cílovou skupinu vzdělávaných z žáků a studentů i na dospělou populaci včetně vzdělávání starší generace.
INSPIROMAT PROJEKTU P-KAP – příklady z praxe krajů a škol jako inspirace pro vaše akční plánování v oblasti rozvoje škol jako center celoživotního učení
POJETÍ TEMATICKÉ OBLASTI ROZVOJ ŠKOL JAKO CENTER CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ V PROJEKTU P-KAP
Projekt P-KAP přináší základní poznatky o oblasti Rozvoj škol jako center celoživotního učení využitelné při strategickém řízení a akčním plánování v této oblasti s ohledem na různé cílové skupiny. (Archiv - vývoj pojetí pro realizační týmy KAP a decizní sféru v průběhu projektu)
Co můžete využít při dalším plánování a řízení změn v této oblasti?
Projekt P-KAP končí, důležitá témata a potřeba jejich plánování a řízení zůstává...
Co mohou střední a vyšší odborné školy v oblasti dalšího vzdělávání (DV) poskytovat:
1) Další vzdělávání v oblasti profesního vzdělávání (rekvalifikační programy DV a doplňující vzdělávání – rozšiřující, prohlubující a aktualizační programy DV)
2) Proces uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení (zkoušky pro uznání profesní kvalifikace podle standardů Národní soustavy kvalifikací – NSK podle Zákona o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání č. 179/2006 Sb.) včetně modulových programů DV vycházejících ze standardů profesní kvalifikace, kterré v případě potřeby uchazeči před zkouškou absolvují (např. je-li tento proces hrazen úřadem práce).
3) Občanské další vzdělávání dospělých (představuje 8 oblastí rozvoje podle konceptu EU, tedy jaké občanské kompetence by měl mít občan Evropy):
V oblasti osobnostního rozvoje a sebeřízení:
- znalost řešení problémů;
- komunikace v mateřském jazyce včetně čtenářské gramotnosti;
- komunikace v cizím (evropském) jazyce;
- matematické gramotnosti a její praktické aplikace (např. finanční
gramotnost);
- přírodovědné gramotnosti, digitální gramotnosti, připravenost
na podnikání.
V oblasti zdravého životního stylu:
- výchova ke zdraví včetně pohybových aktivit a programů zdravotní prevence a
přípravy na stárnutí;
- civilní ochrana obyvatel;
- regionální témata a rozvoj občanské aktivity.
4) Vzdělávání starší generace (nabídka programů DV pro vzdělávání seniorů), mezigenerační vzdělávání.
5) Poskytování zájmového vzdělávání dospělých, případně i dětí, včetně spolupráce se základními školami (ZŠ) v oblasti mimoškolního vzdělávání (zájmové kroužky pro žáky ZŠ v oblasti odbornosti školy v prostorech a s vybavením střední školy, společné projekty…).
Součástí metodické podpory jsou proto i zajímavé a inspirativní příklady z praxe škol a firem v jednotlivých krajích.
Videometodiky:
videometodiky projektu P-KAP vznikly v prvních fázích projektu k nastavování procesu akčního plánování a ke stručnému seznámení s tématy jednotlivých oblastí (tzv. oblastí intervence) a nabídly příklady činností, jimž se školy mohou věnovat. Tyto základní informace byly v průběhu projektu dále rozpracovány a jsou publikovány v dalších materiálech metodické podpory (viz výše).
Po závažných technických problémech s YouTube účtem NPI v číjnu 2021 byly videometodiky v souvislosti s ukončením projektu již jako neveřejné archivovány.
Část I.: Pojmy, legislativa | Část II.: Další vzdělávání SŠ a VOŠ |
Textové materiály z videometodiky ke stažení | Textové materiály z videometodiky ke stažení |
Část III.: Další vzdělávání pedagogických pracovníků | Část IV.: Další vzdělávání – občanské vzdělávání dospělých |
Textové materiály z videometodiky ke stažení | Textové materiály z videometodiky ke stažení |
Část V.: Další vzdělávání – vzdělávání starší generace | Část VI.: Specifika pedagogického projektování |
Textové materiály z videometodiky ke stažení | Textové materiály z videometodiky ke stažení |
Část VII.: Specifika plánování a tvorba ŠAP |
Textové materiály z videometodiky ke
stažení |
Kurzy DVPP k podnikavosti, na které lze využít šablony SŠ,najdete v aktualizované tabulce.
Seznam-DVPP_podnikavost_2017-10_FIN.xlsx
Garant této oblasti intervencí
Podpora pro další plánování a řízení změn v oblasti celoživotního učení
Školy disponují personálním a materiálním potenciálem, jehož racionální využívání z nich dělá významné instituce celoživotního učení – poskytují vzdělávání i dospělým s ohledem na jejich možnosti a zájmy a samozřejmě též s ohledem na potřeby regionálního trhu práce.
Dotazníkové šetření v souvislostech
V letech 2015/16 a 2018 proběhlo v rámci projektu P-KAP plošné dotazníkové šetření potřeb škol. Podívejte se na některé výsledky v oblasti Rozvoje škol jako center celoživotního učení i na doporučení a úspěšné příklady z praxe, jak překonávat překážky, na které školy narážejí. Případně proč a jak rozvíjet aktivity, jimž se školy zatím příliš nevěnují.
Metodická podpora projektu P-KAP v oblasti intervence CŽU
Metodická podpora vychází z konceptu rozvoje gymnázií, středních a vyšších odborných škol jako center celoživotního učení (CŽU) a potřebných dovedností k poskytování dalšího vzdělávání dospělých (DVD).