Základní dovednosti dospělých nejsou samozřejmost, jak se může na první pohled zdát. Problematiku čtenářské, matematické a digitální gramotnosti, jež představují součást základní výbavy dospělých lidí, přibližují plakáty projektu Evropská agenda pro vzdělávání dospělých.
Základní dovednosti používáme každý den a jsou předpokladem k uplatnění v životě i na trhu práce. Přesto 12 % dospělých Čechů má velmi slabou čtenářskou gramotnost a stejný podíl lidí má velký problém s matematickou gramotností. V prostředí informačních technologií dosahuje podprůměrných výsledků více než 40 % Čechů (OECD: Mezinárodní výzkum dospělých PIAAC, 2013).
Říkáte si, že nikoho takového neznáte? Nedostatečně rozvinuté základní dovednosti jsou na první pohled často nepostřehnutelné nebo bývají zaměňovány s nízkým vzděláním. A tak mohou mít někteří lidé problém se například objednat přes internet na úřad, porozumět faktuře za elektřinu nebo vyplnit formulář.
Jak se můžete zapojit?
Částečně i kvůli neviditelnosti problému není dosud lidem s nedostačujícími základními dovednosti poskytována systematická podpora. Existují však způsoby, jak těmto lidem pomoci. Poskytuje Vaše organizace vzdělávací aktivity, kurzy či poradenství dospělým? Právě organizace zaměřující se na rozvoj dospělých mohou lidi, kteří se potýkají se základními dovednostmi, rozpoznat a poskytnout jim pomoc.
V letácích o základních dovednostech se můžete inspirovat, jak na to:
- Co jsou základní dovednosti? (leták)
- Co je čtenářská gramotnost? (leták)
- Co je matematická gramotnost? (leták)
- Co je digitální gramotnost? (leták)
Pomozte nám zvýšit povědomí o tomto opomíjeném problému a sdílejte letáky s Vašimi kolegy.
- Stáhněte si celou sadu čtyř letáků najednou.
Chcete se o základních dovednostech dozvědět víc?
- Podívejte se na video Jak podpořit základní dovednosti dospělých.
- Inspirujte se příspěvky z poslední konference Jak rozvíjet (nejen) základní dovednosti dospělých v rámci celoživotního učení či kulatého stolu věnovaného podpoře základních dovedností na národní úrovni.
- Přečtěte si shrnutí analytického rámce, který má přispět ke zlepšení situace dospělých snízkými dovednosti, a příklady dobré praxe.