Projekt významným způsobem přispěl k realizaci záměrů MŠMT schválených vládou ČR, které jsou obsaženy v Akčním plánu podpory odborného vzdělávání (část 5.5 Podpora dalšího vzdělávání) a Strategii celoživotního učení ČR (část 3.3 Návrh opatření na podporu rozvoje celoživotního učení).
Projekt UNIV 2 KRAJE navázal na projekt UNIV (Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé) realizovaný v letech 2005 až 2008. Uvedený projekt probíhal v šesti krajích ČR (Jihočeský, Karlovarský, Pardubický, Olomoucký, Ústecký a Zlínský), v každém kraji bylo zapojeno 11 škol. Projekt přinesl tyto hlavní zkušenosti:
- síť 11 škol je pro většinu krajů nedostatečná;
- vysokou pozornost je třeba věnovat spolupráci se zaměstnavateli (řada škol ji pouze předstírá);
- na každé škole existuje skupina aktivních pedagogů, kteří jsou ochotni zapojit se do projektu a vzdělávat dospělé;
- projekt je příležitostí, aby se školy učily jedna od druhé, předávaly si dobré zkušenosti a nápady;
- vše, co se projektové práce týká, je nutné konzultovat s kraji, bez jejich souhlasu školy nepracují.
CÍLE PROJEKTU UNIV 2- KRAJE
Dílčí cíl 1:
Vytvořit a rozvíjet sítě škol naplňujících koncept celoživotního učení:
- motivovat školy, jejich PP a všechny další aktéry k proměně školy;
- proměnit postupně SŠ zapojené do projektu na instituce poskytující počáteční i další vzdělávání - centra celoživotního učení; to vyžaduje změnu pojetí práce i řízení školy, nový způsob práce s klienty, prohloubení spolupráce se zaměstnavateli;
- vytvářet systematicky a na základě dohody s jednotlivými krajskými úřady sítě škol - center celoživotního učení; celkem vznikne 13 sítí škol;
- prohloubit, doplnit či inovovat potřebné profesní kompetence vybraných 3 250 učitelů škol zapojených do projektu.
Dílčí cíl 2:
Rozšířit nabídku dalšího vzdělávání na středních školách zapojených do projektu:
- připravit 975 modulově koncipovaných programů dalšího vzdělávání , pilotně ověřit 325 z nich; programy budou reagovat na aktuální potřeby regionálního trhu práce i trhu vzdělávání a na aktuální vzdělávací potřeby jednotlivců či různých cílových skupin (např. 50 +);
- podpořit při tvorbě programů dalšího vzdělávání ty, které umožní zachovat obory vzdělání, které nebudou pro nedostatek zájemců otevírány na úrovni počátečního vzdělávání, ale jejich absolventi budou vyhledáváni zaměstnavateli;
- spolupracovat při přípravě a posuzování programů dalšího vzdělávání s relevantními zaměstnavateli či dalšími aktéry trhu práce (650);
- vytvořit a rozvíjet informační systém o nabídce programů dalšího vzdělávání ;
- podpořit informovanost všech obyvatel ČR o možnostech dalšího vzdělávání, přispět ke zvýšení jejich motivace k zapojení do dalšího vzdělávání.
PŘIDANÁ HODNOTA PROJEKTU
Inovativnost projektu spočívá v jeho zásadním cíli, kterou je proměna středních škol v instituce realizující koncept celoživotního učení . Školy jsou u nás převážně relativně malými institucemi, které jsou soustředěné na pedagogickou činnost v počátečním vzdělávání. Některé z nich poskytují – je-li k tomu vhodná příležitost – i další vzdělávání, ale obecně lze konstatovat, že SŠ neplní funkci vzdělávacího centra obce
Má-li dojít skutečně ke zvýšení účasti dospělých na dalším vzdělávání, je nutné vytvořit vzdělávací příležitosti, které budou pro většinu populace dostupné (finančně i místně) a budou reagovat nejen na potřeby trhu práce a trhu vzdělávání, ale i na konkrétní vzdělávací potřeby obyvatel. DV není pouze cestou k zajištění vzdělané pracovní síly, jeho smyslem je i kultivace jednotlivce, podpora jeho zájmů a rozvoj jeho dispozic. Z prostředků ESF nelze podporovat realizaci všech druhů DV, ale SŠ budou v průběhu projektu připraveny k realizaci uvedeného konceptu.
Dalším inovativním prvkem je vytvoření sítě spolupracujících a svou činností vzájemně se doplňujících středních škol, které se budou systematicky a promyšleně věnovatpřípravě a realizaci dalšího vzdělávání v nejširším slova smyslu. Inovativním se stane změna řízení středních škol zapojených do projektu, oblast dalšího vzdělávání se totiž stane postupně rovnocennou s oblastí počátečního vzdělávání.
Inovativní je také příprava učitelů SŠ na práci s dospělými, která se dosud v ČR systematicky nerealizuje. Přidanou hodnotu projektu tvoří snaha smysluplně využívat stávající materiální a personální kapacity škol pro širokou veřejnost a její potřeby. Řadu kompetencí, k jejichž rozvoji a prohloubení u pedagogických pracovníků dojde, využijí i při realizaci počátečního vzdělávání. Dochází tak nejen k propojování počátečního a dalšího vzdělávání, ale i k jejich vzájemnému obohacování a zkvalitňování.
Realizace projektu přináší určité zisky školám, krajům, obcím i jednotlivcům:
Zisk pro školy:
- rozvoj profesních kompetencí učitelů;
- vyšší respekt k požadavkům světa práce;
- provázanost a vzájemné obohacování se počátečního a dalšího vzdělávání;
- rozvoj spolupráce se sociálními partnery, nová partnerství.
Zisk pro kraje a obce:
- škola jako místo setkávání různých generací při učení i dalších činnostech;
- lepší využití prostorů a materiálního vybavení školy;
- dostupnost dalšího vzdělávání, dostupnost poradenství.
Zisk pro jednotlivce:
- širší nabídka dalšího vzdělávání - více možností;
- lepší dostupnost DV i poradenství;
- vyšší motivace k dalšímu vzdělávání.