Jednotná zadání zaručují, že zkouška bude obsahovat všechna témata, která jsou nezbytná z hlediska současné praxe v daném oboru. Na tvorbě jednotných zadání se podílejí školy, odborníci z praxe a pracovníci Národního ústavu odborného vzdělávání. Zástupci zaměstnavatelů jsou také členy zkušebních komisí, které hodnotí výkony žáků u závěrečných zkoušek. „Spolupracujeme na vzniku nové zkoušky, protože chceme, aby se sjednotila úroveň škol, které vyučují polygrafické obory. A také chceme přimět pedagogy, aby na sobě pracovali a měli přehled o všech novinkách.“ říká prezident Svazu polygrafických podnikatelů Jan Sochůrek. Podle jeho zkušeností nejsou všechny školy adekvátně vybaveny a jejich výuka pak není kvalitní. „Proto jsme stanovili polygrafické minimum a škola, která ho nesplňuje, by neměla tyto obory učit,“ dodává Sochůrek.
Větší šance na dobré uplatnění
„Absolvent, který získá výuční list na základě
jednotné zkoušky, by měl mít větší šanci na dobré uplatnění, protože zaměstnavatelé budou vědět, že své řemeslo
ovládá,“ říká Dana Kočková z Národního ústavu odborného vzdělávání, který má reformu závěrečných
zkoušek na starosti v rámci projektu ministerstva školství Nová závěrečná zkouška. Při zkoušce podle nového pojetí se
ukáže, jestli žák dokáže prakticky použít znalosti a dovednosti získané ve škole. Výsledky zkoušek prováděných na
různých školách také budou mnohem lépe srovnatelné.
Zkoušky na školách právě probíhají Ve Střední škole řemesel a služeb ve Velkém Meziříčí právě probíhá praktická část závěrečných zkoušek. Žáci oboru Kuchař – číšník pro pohostinství mají tři dny na to, aby ukázali, že se naučili vařit rozličné pokrmy i obsluhovat. Připravují přitom také slavnostní tabuli, a aby měly zkoušky dostatečnou váhu, nedělají to ve cvičných prostorech, ale prezentují své nápady v tělocvičně, kam se na ně mohou přijít podívat spolužáci i rodiče. „Pozvali jsme i žáky základních škol, aby viděli, jak to u nás vypadá a co se všechno naučí, když k nám půjdou do učení,“ upřesňuje ředitelka školy Alena Vodová. „Jsme rádi, že zkoušky děláme podle nového pojetí, je to pro nás věc prestiže, motivuje to učitele i žáky. Navíc zkoušky jsou teď komplexnější a lépe ukazují, co se žáci naučili. Po jejich složení dostávají absolventi také certifikát nové závěrečné zkoušky a to posiluje jejich prestiž i sebevědomí,“ dodává ředitelka Vodová. |
Učební obory se dnes vyučují na 461 školách a přitom 372 (81 %) z nich využije jednotné zadání při závěrečných zkouškách buď celé, nebo jeho část. „V tomto školním roce šlo hlavně o to, aby se všechny školy mohly seznámit s jednotným zadáním pro obory, které vyučují. Vědí tedy, jak je zadání koncipováno, a mohou se dobře připravit na jeho přijetí v příštích letech,“ říká Dana Kočková z NÚOV. Nová závěrečná zkouška by nakonec měla být zavedena do všech škol, k tomu je ale třeba vytvořit legislativní podmínky. „Samozřejmě nás těší, že je účast škol tak velká, i když je to dobrovolné,“ dodává Kočková.
O průběhu zkoušek na školách se můžete sami přesvědčit, rádi Vám zprostředkujeme potřebné kontakty a odpovíme na Vaše dotazy.
- Ing. Dana Kočková, hlavní manažerka projektu e-mail: dana.kockova@nuovcz, tel.: 274 022 411 Mobil: 724 652 205
- Ing. Hana Hušáková, manžerka pro organizaci a logistiku e-mail: hana.husakova@nuovcz, tel.: 274 022 424
- RNDr. Libor Berný, manažer pro informační systém NZZ e-mail: libor.berny@nuovcz, tel.: 274 022 136
Další informace na www.nuov.cz/nzz
Národní ústav
odborného vzdělávání
Weilova 1271/6
102 00 Praha 10
Tel.: 274 022 111
- Projekt Nová závěrečná zkouška řídí Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, jeho řešitelem je Národní ústav odborného vzdělávání, financován je z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
tisková zpráva ke stažení (197,00 KB)