Základem nového pojetí jsou jednotná zadání, která se připravují pro každý obor a na jejichž tvorbě se podílejí školy, odborníci z praxe a pracovníci Národního ústavu odborného vzdělávání (NÚOV). Při použití jednotného zadání budou závěrečné zkoušky na všech školách odpovídat současné úrovni v oboru. Výsledky zkoušek prováděných na různých školách také budou mnohem lépe srovnatelné.
- Projekt Nová závěrečná zkouška řídí Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, jeho řešitelem je Národní ústav odborného vzdělávání, financován je z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Závěrečné zkoušky se i nadále skládají ze zkoušky písemné, ústní a praktické. Na rozdíl od dřívějška jsou ale zaměřeny víc na praxi v oboru. Přispívá k tomu také fakt, že se zaměstnavatelé přímo podílejí na tvorbě jednotných zadání. Nejvýznamnější roli proto hraje zkouška praktická, při níž má žák prokázat, že umí řešit reálné úkoly z praxe. Při ústní zkoušce žáci odpovídají také na otázky ze světa práce. Tím se ukáže, jestli mají představu o uplatnění v praktickém životě. Úplnou novinku představují v některých oborech samostatné odborné práce, které žáci zpracují během 2. pololetí a obhajují je při závěrečné zkoušce.
Žáky hodnotí i zaměstnavatelé
Zástupci zaměstnavatelů daného oboru se nejenom podílejí na tvorbě jednotného zadání, ale jsou také členy zkušebních komisí, které hodnotí výkony žáků u závěrečných zkoušek. Jejich zapojení do reformy těchto zkoušek je předpokladem k tomu, aby byli absolventi dostatečně připraveni na reálné podmínky v praxi a zvýšila se tím jejich šance na dobré uplatnění.
Jednotná zadání jsou pro školy přístupná v novém informačním systému na internetu. Každá škola zapojená do projektu dostává přístupové heslo k těm oborům, které vyučuje. Její povinností pak je připravit zkoušky podle požadavků jednotného zadání a zajistit utajení témat až do průběhu zkoušek.
Když zástupci školy získají jednotné zadání, mohou zjistit, že pro některou jeho část nejsou žáci připraveni a že k ní škola ani nemá dostatečné technické vybavení. Škola pak musí co nejrychleji upravit svou výuku, opatřit potřebné vybavení nebo zajistit praxi svých žáků v moderně zařízeném podniku. „Pokud to škola neudělá, hrozí jejím žákům, že u zkoušky neuspějí. Závěrečné zkoušky tak zpětně ovlivní obsah a pojetí výuky,“ říká hlavní manažerka projektu Nové závěrečné zkoušky Dana Kočková.
Nové závěrečné zkoušky lze vidět v praxi
Závěrečné zkoušky probíhají od začátku června na všech středních školách s učebními obory. Při zkouškách lze v praxi vidět, jak školy používají jednotná zadání a co pro ně reforma závěrečných zkoušek znamená.
V případě zájmu Vám poskytneme kontakty na vhodné školy ve Vašem kraji. Rádi odpovíme i na Vaše dotazy.
Více informací o projektu: www.nuov.cz/nzz
Ing. Dana Kočková, hlavní manažerka projektu
e-mail: dana.kockova@nuovcz, tel.: 274 022 411
Mobil: 724 652 205
Ing. Hana Hušáková, manžerka pro organizaci a logistiku
e-mail: hana.husakova@nuovcz, tel.: 274 022 424
RNDr. Libor Berný, manažer pro informační systém NZZ
e-mail: libor.berny@nuovcz, tel.: 274 022 136
Národní ústav odborného vzdělávání
Weilova 1271/6
102 00 Praha 10
Tel.: 274 022 111