První část pilotáže proběhla v červnu 2015 na třech školách, druhá část na podzim 2015 na pěti školách. Zkouškový server fungoval při pilotáži velmi dobře. Pilotní školy, které jsou z různých částí ČR, si stáhly instalátor a ten jim umožnil propojit se s centrálním systémem, a tak získat banky úkolů pro vyučované obory. Poté bylo vygenerováno zadání pro každého žáka. Vyplňovat úlohy na počítači není pro žáky složité a zvládli to bez předchozího zaškolení. To se týká i grafického editoru, který umožňuje kreslit obrázky či schémata. Navíc se ukázalo, že žáky zkouška na počítači mnohem víc baví oproti běžným zkouškám na papíře.
Pilotní školy novou aplikaci chválí: „Průběh pilotního zkoušení elektronickou formou proběhl naprosto bezproblémově, překvapila nás rychlá adaptace žáků a jejich správná orientace v zadaných otázkách,“ říká např. Ivo Krajíček, ředitel Střední školy obchodní v Praze 2. „Velice kladně hodnotíme celkové zefektivnění a zrychlení práce při opravování písemné zkoušky. Část žáků má problém s kvalitou psaní. Tím, že vykonávali zkoušku na PC, nemusíme obtížně luštit text, který by jinak napsali při klasických písemných zkouškách,“ upozorňuje ve svém hodnocení pilotáže ředitel SOU v Hubálově Miroslav Kolomazník.
Oldřich Hataš, učitel ze SŠ obchodní v Praze 2, oceňuje celkové pojetí písemných zkoušek: „Hodnocení žáků je přísnější než pravděpodobně většina škol používá, dle mého názoru je však adekvátní. Velmi hodnotím anonymizaci zkoušky, kdy se v podstatě nedá ovlivnit hodnocení žáka. Tento způsob zkoušky zajistí do velké míry celonárodní srovnání studentů stejných oborů.“ Upozorňuje ale také na nutnost dořešit některé praktické okolnosti: „Dle mého názoru se bude muset promyslet, jak upravit možnosti občerstvování žáků v průběhu zkoušky, protože předpokládám, že se zkouška nebude moci přerušovat. Možná by bylo lepší rozdělit zkoušku na dvě části s krátkou přestávkou,“ dodává pan Hataš. Některé školy přicházejí také s návrhy na různá drobná vylepšení systému a na základě pilotáží se upravují i banky úkolů, aby lépe odpovídaly nové formě zkoušky.
I když je adaptace žáků poměrně rychlá, budou mít školy možnost nový systém dostatečně vyzkoušet. Od ledna 2016 bude zpřístupněn školám ve všech oborech, v nichž jsou již vytvořeny banky úkolů. V současnosti jde o 45 oborů, kde se vzdělává největší množství žáků. Pro ostatní obory budou banky úkolů připraveny ve školním roce 2016/2017. Podle připomínek škol, které si písemky na počítači se svými žáky vyzkouší nanečisto, budou banky úkolů dále upravovány.
Pilotní školy:
SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín, Benátky 1779
Střední odborné učiliště, Hubálov 17, Loukov
Střední průmyslová škola dopravní, a.s., Plzeňská 298, Praha 5
Integrovaná střední škola automobilní Brno, Křižíkova 15
Střední škola obchodní Belgická, Praha 2
Integrovaná střední škola technická Mělník, K učilišti 2566
SOU Ohradní, Praha 4
Střední škola automobilní a informatiky, Weilova 1270/4, Praha 10
Jak nová aplikace funguje, se dozvíte zde:
zkouskovy_server.docx (12,46 KB)