Školy v Jihomoravském kraji stále více volají po spolupráci se zaměstnavateli

Z průzkumu Národního ústavu pro vzdělávání vyplývá, že 43 % středních a vyšších odborných škol v regionu nemůže najít vhodného zaměstnavatele pro spolupráci. Dlouhodobější strategie a plány na spolupráci přitom vytváří jen asi 20 % z nich. Problémem je i nízká disciplína a motivace žáků. Východiskem pro řešení nejen tohoto rozporu bude stanovení priorit krajů a škol v oblasti vzdělávání na příštích šest let, tzv. akční plány.

tisková zpráva ke stažení


Jako problém ve spolupráci škol, firem a dalších partnerů uvádí 39 % škol náklady spojené s povinnými zdravotními prohlídkami a pojištěním žáků. Rovněž 39 % škol v Jihomoravském kraji se potýká s nedostatečnou disciplínou a motivací žáků pro práci v reálném pracovním prostředí. Problém vidí také v tom, že nemohou nalézt vhodnou firmu odpovídající oborovému zaměření, shodlo se na tom 36 % dotázaných škol.

„Na tyto překážky poukázal již projekt POSPOLU, který zároveň přinesl řadu příkladů dobré praxe škol, kterým se uvedené obtíže podařilo překonat. Z jejich zkušeností budou těžit v rámci projektu P-KAP
i další školy, které chtějí zlepšit spolupráci s firmami. Výsledky průzkumu ukazují, jak školy situaci vnímají, a jsou zároveň zpětnou vazbu pro kraje, v jakých oblastech mohou školám pomoci,“
říká Václav Pícl, náměstek sekce pro řízení vzdělávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Podrobná analýza jako odrazový můstek k akčním plánům krajů a škol

Průzkum je součástí projektu Podpora krajského akčního plánování (P-KAP). „Průzkum poslouží jako jeden ze zdrojů informací ke stanovení priorit krajů a škol v oblasti vzdělávání a k tvorbě tzv. krajských akčních plánů a školních akčních plánů či plánů aktivit pro rozvoj vzdělávání ve škole. Na jejich základě budou školy moci čerpat finance z Operačního programu Výzkum, vývoj, vzdělávání,“ vysvětluje Helena Úlovcová, pověřená řízením Národního ústavu pro vzdělávání.

Sběr dat se uskutečnil formou internetového dotazování. Osloveny byly všechny SŠ a VOŠ, z celkem 1365 obeslaných škol jich kompletně dotazník vyplnilo 96 %. Podrobné výsledky šetření pro jednotlivé kraje jsou k dispozici na www.pkap.cz.

Cílem aktivit krajského akčního plánování je sladění vzdělávací politiky na školské, krajské a národní úrovni a zkvalitnění vzdělávání. Kromě spolupráce škol se zaměstnavateli to znamená mimo jiné
i podporu polytechnického vzdělávání, kompetencí k podnikavosti nebo rozvoj kariérového poradenství. Projekt P-KAP bude v procesu akčního plánování školám i krajům poskytovat metodickou podporu.


Rádi zodpovíme vaše dotazy:

Martin Úlovec, analytik projektu Podpora krajského akčního plánování (P-KAP)
martin.ulovec@nuv_cz, tel.: 274 022 323, 724 944 309

Markéta Růžičková, tisková mluvčí NÚV
marketa.ruzickova@nuv_cz, tel.: 274 022 134, 777 970 821

Další informace najdete na webu www.nuv.cz a www.pkap.cz.


 

Kompletní výsledky šetření P-KAP v Jihomoravském kraji

Další analýzy z kraje