Jelikož škola získá JZZZ zpracované ve formátu pdf, nemůže automaticky podotázku ze světa práce přiřadit k zadání tématu ústní zkoušky sama. Při případné kontrole z ČŠI u ZZ pak může vzniknout problém s tím, že žák k tématu ústní zkoušky losuje, příp. získává ještě podotázku ze světa práce, která není součástí zadání tématu. Z tohoto důvodu editor přiřadí jednotlivé podotázky přímo k jednotlivým tématům ústní zkoušky.
Při tom postupujte takto:
Dříve než budete zasílat dr. Bernému pokyn k rozkopírování témat ústní zkoušky, odstraňte text
v kapitole Ústní zkouška - oddílu TÉMA I Organizační pokyny a nahraďte jej
textem:
Příprava k ústní zkoušce trvá nejméně 15 minut a zkouška trvá nejdéle 15 minut. Je-li součástí tématu
grafické nebo písemné řešení, může předseda zkušební komise prodloužit dobu přípravy až o dalších 15
minut.
JZZZ obsahuje 30 témat. Ředitel školy z nich pro ústní zkoušku vybere nejméně 25. Žák si jedno téma
vylosuje. V jednom dni nelze losovat dvakrát stejné téma.
Součástí tématu ústní zkoušky je podotázka z Obecného přehledu ze světa práce. Žák může zodpovídat tuto podotázku
na počátku nebo na konci ústní zkoušky. Časový limit věnovaný na jejich zodpovězení je minimálně 3 minuty, maximálně
5 minut.
Zkoušení spočívá v rozboru obecných občanských i pracovních zkušeností, postojů, názorů, které žák získal při
sledování reálného společenského i pracovního dění. Nejedná se tedy o ověřování paměťového osvojení teoretických a
encyklopedických vědomostí v určitém vědním oboru.
Žáci se mohou vyjadřovat k problematice související se zadanou otázkou víceméně volně, vyučující s nimi spíše
vedou dialog, případně opravují nesprávné výroky. Případné doplňující otázky zadávají zkoušející formou, která umožní
žákům poukazovat na konkrétní příklady řešení a uplatnit praktické zkušenosti.
Hodnocení podotázek ze světa práce ovlivňuje celkové hodnocení výkonu žáka u ústní zkoušky maximálně v rozmezí
jednoho klasifikačního stupně. Pokud však žák neuspěje v rámci odborné části zkoušky, je klasifikován stupněm „5 –
nedostatečný“, i když podotázku z uvedeného bloku zodpověděl správně.
Součástí ústní zkoušky je obhajoba výsledků samostatné odborné práce…. Zadání samostatné odborné práce i pokyny
pro její realizaci jsou uvedeny v příloze č. 1.
Pro žáky je třeba zajistit vhodné podklady (např. ukázky materiálů, výrobků, obrázky, schémata apod.).
Škola tím projevuje svůj ohled k žákům s nižší úrovní komunikativních dovedností, a na to, že při závěrečné zkoušce
žáci většinou trpí zvýšenou trémou.
(S textem pak můžete dále pracovat podle svých potřeb – např. vypustit poznámku k samostatné odborné práci apod.).
- Vyčkejte, až budete mít v Tvůrci JZZZ k dispozici rozkopírovaných 30 témat ústní zkoušky.
- Ze souboru podotázek v Tvůrci JZZZ zkopírujte do oddílu Zadání ke každému tématu ústní zkoušky jednu podotázku ze světa práce (tj. ke 30 tématům bude přiřazeno 30 různých podotázek).
- Po vložení jednotlivých podotázek k tématům ústní zkoušky oddíl Podotázky z obecného přehledu ze světa práce odstraňte.
V oddílu Organizace závěrečné zkoušky v textu k ústní zkoušce odstraňte text: Ke každému tématu ústní zkoušky škola přiřadí jednu podotázku z Obecného přehledu ze světa práce.