Tak byly v posledních několika letech často zmiňovány „principy a nástroje ECVET“, určené ke sledování cílů ECVET. Taková pojetí nejsou definována v Doporučení o vytvoření ECVET, ačkoliv jsou neformálně používána v kontextu ECVET v tomto smyslu:
A. ECVET má tyto cíle:
■ usnadnit přenos, uznávání a shromažďování ohodnocených výsledků učení,
■ podporovat flexibilní a individualizované cesty,
■ podporovat celoživotní vzdělávání a mobilitu.
B. ECVET sleduje cíle používáním těchto „principů“:
■ Kvalifikace jsou složeny z jednotek výsledků učení, které mohou být jednotlivě hodnoceny a validovány;
■ Hodnocené jednotky výsledků učení mohou být shromažďovány za účelem získání úplné kvalifikace a přenášeny do jiné země nebo jiného uspořádání.
C. ECVET počítá s praktickými „nástroji“ a metodikami pro realizaci těchto principů:
■ Transfer výsledků učení je podporován specifickými nástroji, včetně Memoranda o porozumění a Studijní smlouvy (pro kterou jsou k dispozici evropské šablony) a také Osobního záznamu;
Body ECVET mohou být přiděleny k jednotce výsledků učení, jako dodatečné informace o významu jednotky v rámci kvalifikace.
Pracovní skupina vzala v úvahu diskuse a zkušenosti získané při realizaci Doporučení o vytvoření ECVET v průběhu posledních let a došla k závěru, že je stále důležité zlepšovat přenos a uznávání znalostí, dovedností a kompetencí žáků i možnosti využívat flexibilní a individualizované cesty odborného vzdělávání a přípravy.
Pracovní skupina dále souhlasí s tím, že termín „evropský kreditní systém“ by v budoucnu neměl být používán a že je důležité rozlišovat mezi koncepčními aspekty („principy“) a aspekty, které se vztahují k praktické realizaci („nástroje, směrnice“).
Proto bylo rozhodnuto
■ Identifikovat, které principy by byly nezbytné pro podporování flexibilních cest odborného vzdělávání a přípravy;
■ Shromáždit představy o tom, jaké nástroje a směrnice by měly doprovázet tyto principy a uvádět je do praxe.