Základní umělecké vzdělávání zahrnuje 482 základních uměleckých škol, 42 soukromých a 3 církevní základní umělecké školy a také 1092 detašovaných pracovišť. Dohromady vzdělává 230 352 žáků v celé České republice. „Náš systém uměleckého vzdělávání je v Evropě ojedinělý a je na velmi vysoké úrovni,“ řekl Jindřich Kitzberger, ředitel odboru 22 MŠMT. Podle jeho názoru umožňuje umělecké vzdělávání vyhledávat talenty a zároveň slouží jako prevence před sociálně-patologickými jevy. „Z toho důvodu je naše pozornost významná.“
Realizační tým pracovníků Výzkumného ústavu pedagogického v Praze připravoval reformu uměleckého vzdělávání od roku 2006. Podle Jiřího Stárka, který měl přípravu Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání ve VÚP na starosti, došlo k maximální liberalizaci vzdělávacího procesu, přičemž se posílila role učitele jako nositele změn ve škole.„Zásadní změny, které dokument přináší, se týkají především možnosti přizpůsobit podobu učebních plánů podle potřeb a skutečného zájmu žáků, rozmanitosti v nastavování vzdělávacích obsahů, otevřenosti v zavádění nových uměleckých disciplín jako například počítačové grafiky ve výtvarném oboru a v celkovém posílení autonomie jednotlivých škol,“ řekl Jiří Stárek. Zdůraznil, že změny na základních uměleckých školách umožnily zavedení nových vyučovácích metod, organizačních forem a výukových činností, například modulových výukových programů. „Hlavním posláním základního uměleckého vzdělávání bude rozvoj a směřování žáků ke klíčovým kompetencím,“ dodal.
Výzkumný ústav pedagogický připravil Manuál pro tvorbu školního vzdělávacího programu. Všechny aktivity byly realizovány v rámci projektu Pilot ZUŠ, který realizoval Výzkumný ústav pedagogický v Praze jako partner MŠMT. Tento projekt byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.