Rámec profesních kvalit učitele - hodnoticí a sebehodnoticí arch

Evaluační nástroj Rámec profesních kvalit učitele je určen pro sebehodnocení a hodnocení kvality práce učitele především všeobecně vzdělávacích předmětů v základních a středních školách. Je součástí systému autoevaluace a evaluace škol.
Nástroj tvoří celek s evaluačním nástrojem Profesní portfolio učitele.

Cíle nástroje:

  • Nástroj je popisem kvality práce vynikajícího učitele, metou, ke které směřuje jak začínající, tak zkušený učitel.
  • Nástroj je součástí systému podpory učitelů v jejich profesním rozvoji a v naplňování jejich profesních potřeb.
  • Nástroj umožňuje komplexní sebehodnocení a hodnocení učitelů. Odkrývá nejen jejich silné stránky, ale i oblasti k zlepšení. Vedle převažující formativní funkce nástroje předpokládáme, že je možné jej využívat také ve smyslu „sumativním“, tj. k bilancování a navržení další cesty profesního rozvoje.
  • Nástroj zároveň poskytuje podporu škole (uvádějícímu učiteli, kolegům, vedení školy) v pomoci učiteli a ve zvyšování kvality školy, včetně systému její evaluace.

Komu je nástroj určen:

  • Nástroj je určen především učitelům ve škole a mentorům, kteří se začínajícími či zkušenými učiteli úzce spolupracují.
  • Dále je nástroj určen managementu škol. Slouží hodnotitelům–členům vedení školy nebo dalším osobám, které mají v organizaci konkrétní školy právo vyjadřovat se ke kvalitám a k pracovnímu výkonu učitelů. Umožňuje ve školách vést strukturovanou debatu o kvalitě práce učitele. Nabízí podklady k efektivnímu rozvíjení a dalšímu vzdělávání pedagogického sboru, slouží při výběru nových učitelů. Pomáhá při přerozdělování nadtarifní složky platů učitelů. Pomocí nástroje může škola zákonným zástupcům i širší veřejnosti prezentovat strukturu a náročnost práce učitele.
  • Nástroj je základem pro systémovou spolupráci mezi pedagogickými fakultami a základními školami a učiteli z praxe, vzdělavatelům budoucích učitelů umožňuje rozvoj klinického pojetí pedagogických praxí a naplňování reflektivního modelu učitelského vzdělávání.

Východiska nástroje:

Nástroj vychází z rozpracovaného external-iconnávrhu Standardu kvality profese učitele (Učitelské noviny, č. 12/2010), který je inspirován tuzemskými teoretickými koncepty kvality učitele i zahraničními modely a který je výsledkem analýzy dvou kol veřejné diskuse.

Souvislosti s dalšími nástroji:

Nástroj vytvořil tým pod vedením PhDr. Anny Tomkové, Ph.D., z external-iconkatedry primární pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze ve složení: prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc., Mgr. Jana Kargerová, Ph.D., Mgr. Tereza Krčmářová, Ph.D., PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D., doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D., a Mgr. Klára Kostková.