Profesní portfolio učitele - soubor metod k hodnocení a sebehodnocení

Evaluační nástroj je určen k reflexi učitele a jeho portfolia. Nástroj je vhodný především pro učitele všeobecně vzdělávacích předmětů základních a středních škol. Je součástí systému autoevaluace a evaluace škol.
Nástroj tvoří celek s evaluačním nástrojem Rámec profesních kvalit učitele.

Cíle nástroje:

  • Nástroj slouží jako součást systému podpory učitelů, resp. učitelů v jejich profesním rozvoji a v naplňování jejich profesních potřeb.
  • Nástroj umožňuje sebehodnocení a hodnocení učitelů. Odkrývá nejen jejich silné stránky, ale i oblasti k zlepšení. Vedle převažující formativní funkce hodnocení předpokládáme, že nástroj je možné využívat také ve smyslu sumativním, tj. k bilancování a navržení další cesty profesního rozvoje.
  • Zavedením profesního portfolia přebírá učitel spoluodpovědnost za svůj profesní a osobnostní rozvoj i za hodnocení své práce.

Komu je nástroj určen:

  • Nástroj je určen především učitelům ve škole a mentorům, kteří s učiteli úzce spolupracují.
  • Učitel má příležitost portfoliem doložit kvalitu své práce ve všech jejích aspektech a oblastech.
  • Vedení školy má příležitost získat zavedením profesního portfolia významné informace, které umožní zkvalitnit vedení lidí ve škole.

Východiska nástroje:

Nástroj vychází z rozpracovaného external-iconnávrhu Standardu kvality profese učitele (Učitelské noviny, č. 12/2010), který je inspirován tuzemskými teoretickými koncepty kvality učitele i zahraničními modely a který je výsledkem analýzy dvou kol veřejné diskuse.

Souvislosti s dalšími nástroji: