Příklady inspirativní praxe autoevaluace středních odborných škol

logo Střední škola obchodní a služeb SČMSD, Žďár nad Sázavou, s. r. o., (kraj Vysočina) získala v roce 2008 Certifikát shody systému managementu kvality s požadavky ČSN EN ISO 9001:2001 pro předmět Výchova a vzdělávání žáků na střední škole. Škola má vytvořen systém řízení a hodnocení výchovně-vzdělávacího procesu. K procesu kontroly a hodnocení tohoto řídicího systému je rozpracován funkční systém interních auditů. Jako účinný nástroj vlastního hodnocení za příslušné období, je využíván proces přezkoumání účinnosti a efektivnosti systému managementu kvality vedením školy. Vlastní příprava a zejména vyhodnocení jednotlivých prvků přezkoumání spočívá zejména v úzké spolupráci vedoucích pracovníků s využitím dosavadní zkušenosti používání tohoto systému.
Teoretické vyučování ve školním roce 2010/2011 ve škole zajišťovalo 33 interních učitelů včetně zástupce ředitele pro teoretický výcvik a ředitele školy. Na úseku praktického vyučování pracovalo 12 učitelů odborného výcviku, které řídí jedna vrchní učitelka odborného výcviku a jeden zástupce ředitele pro praktické vyučování. Ve školním roce 2010/2011 bylo v oborech vzdělání s výučním listem 189 žáků a v oborech vzdělání s maturitní zkouškou 299 žáků.
Zpracoval: Jiří Pořízka, poradce kvality, OSVČ.
logo Střední škola stavební Jihlava (kraj Vysočina) věnuje rozboru a hodnocení spolupráce se sociálními partnery školy každoročně pozornost ve své výroční zprávě a také ve vlastním hodnocení aktuálním v době vzniku příkladu. Důvodem výběru školy bylo především to, že se její vedení již několik let snaží reagovat na potřeby firem a také žáků – absolventů odborné praxe. Škola v této oblasti vyvíjí vlastní evaluační nástroje, využívá je při hodnocení spolupráce s firmami a snaží se na základě těchto vyhodnocení navrhovat určitá opatření.
Střední škola stavební Jihlava je víceoborovou střední školou zaměřenou na výchovu a vzdělávání ve stavebních a dřevařských oborech. Ve školním roce 2008/2009 zajišťovala škola teoretickou část výuky pro 750 žáků, z toho 318 žáků ve čtyřletých maturitních oborech, 57 ve dvouletých nástavbových oborech denního studia a 375 ve dvou- a tříletých učebních oborech. Ve škole bylo 84 zaměstnanců, z toho 62 pedagogických pracovníků, zbývajících 22 zajišťovalo provoz školy.
Zpracoval: Mgr. Roman Křivánek z external-iconVysočina Education, Jihlava.
logo Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední škola zdravotnická Ústí nad Labem, Palachova 35, příspěvková organizace (Ústecký kraj), byla jako příklad realizace autoevaluačních procesů v životě školy zvolena především z toho důvodu, že se v roce 2011 stala jednou z tzv. páteřních škol. Jedná se o strategii Ústeckého kraje s cílem optimalizovat síť středních škol, které budou tvořeny převážně velkými vzdělávacími celky, nabízejícími vzdělání v celé škále typů a forem studia, od oborů vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami až po obory zakončené maturitní zkouškou.
Škola nabízí obory maturitní s kapacitou 900 žáků a obory vyšší odborné školy pro 895 studentů. Ve školním roce 2011/2012 má škola 75 interních učitelů a přes 150 externistů, převážně lékařů a odborných pracovníků Masarykovy nemocnice Ústí nad Labem.
Zpracoval: Mgr. Jan Tirpák z external-iconDomu dětí a mládeže Ústí nad Labem, p. o.
logo Od roku 2007 byla školou přijata společná politika kvality, která vyplynula z realizace projektu shody systému managementu kvality a z požadavků norem ISO řady 9000 v rámci škol SČMSD. Ředitel školy potom k tomu uvádí: „V současné době je tento systém plně funkční, interní audity probíhají podle plánu. Interní auditoři si zvyšují svou kvalifikaci v rámci pravidelných školení pod vedením manažera kvality správy škol. Každý rok je veškerá řídicí dokumentace podrobena revizi a všichni zaměstnanci školy mohou s touto dokumentací pracovat i mimo školu, což nám umožňuje informační systém SaŠa.“
SOU a SOŠ Svazu českých a moravských spotřebních družstev, s. r. o., Znojmo (Jihomoravský kraj) měla ve školním roce 2011/2012 celkem 936 žáků, z toho 545 žáků učebních a studijních oborů SOU, 161 žáků nástavbového studia (denní forma) a 230 žáků studijních oborů SOŠ, které vyučovalo 41 interních a 13 externích učitelů, 14 učitelů odborného výcviku, podporovaných 14 provozními zaměstnanci. Ve škole se vyučuje pět učebních a tři studijní obory, tři obory nástavbového studia a dálkové studium v oblasti služeb (např. Kadeřník, Kosmetička, Kuchař–číšník, Podnikání, obchod a služby, Hotelnictví a turismus).
Zpracoval: Jiří Pořízka, poradce kvality, OSVČ.
logo Cílem textu je popsat hlavní zkušenosti Gymnázia a Střední odborné školy pedagogické Nová Paka (Královéhradecký kraj) s autoevaluací průběhu vzdělávání se zaměřením na hodnocení výuky a zprostředkovat je ostatním školám. V centru pozornosti stojí cesta školy od papírového po elektronické hodnocení projektových dní (pravidelně organizovaných a hodnocených od roku 2006) i dalších aspektů školy (např. průběh vzdělávání, hodnocení výuky).
Z hlediska velikosti školy se jedná o školu s kapacitou gymnázia 400 studentů a střední odborné školy pedagogické 136 žáků. Součástí školy je i domov mládeže se 180 lůžky a školní jídelna s kapacitou 450 jídel. Dvoučlenné vedení školy vede 32 vyučujících a čtyři vychovatele v domově mládeže.
Zpracovala: Mgr. Daniela Vrabcová, Ph.D., z external-iconPedF UHK v Hradci Králové.
logo Příklad autoevaluace seznámí zájemce s Obchodní akademií a Jazykovou školou s právem státní jazykové zkoušky Jihlava (kraj Vysočina), jejími významnými aktivitami, výsledky, vybavením, historií a výběrem důležitých částí z jejích dokumentů v první části, s procesem autoevaluace v druhé, hlavní části. „Nestojíme na místě. Nejprve jsme si nechali autoevaluaci zpracovat na klíč podle dotazníku Kilmann-Saxtonovy kulturní mezery (za období 2005/2006 a 2006/2007). Její výsledky, pozitivní i negativní, nás vyprovokovaly k prozkoumání některých oblastí podrobněji, některé věci jsme chtěli zlepšit a zároveň se dozvědět, zda a jak se nám to podařilo. Proto jsme v dalším období pracovali na autoevaluaci sami,“ říká ředitel školy.
Škola má zhruba 40 zaměstnanců, z toho asi 30 pedagogů a deset provozních zaměstnanců. Obchodní akademie nabízí dvě formy studia – čtyřleté denní studium (12 tříd, v průměru 350 žáků) a pětileté dálkové studium (jedna třída do 20 žáků), v jazykové škole byl otevřen ve školním roce 2010/2011 v rámci denního jednoletého pomaturitního studia jeden kurz anglického jazyka, který navštěvovalo 18 posluchačů.
Zpracovala: Ing. Milena Dolejská z external-iconVysočina Education, Jihlava.