Děti s projevy delikventního chování v institucionální výchově
V roce 2016 a 2017 probíhal ve vybraných zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy, která pečují o děti s poruchami v chování, předběžný kvantitativní a následně kvalitativní výzkum. V souvislosti s terénním výzkumem dále probíhala rešerše pramenů z různých oblastí (např. diagnostika poruch chování v praxi, kriminologie, právo, podoba ústavní výchovy v zahraničí, intervenční nástroje). Výzkumná zpráva tak spojuje celou řadu výzkumů a analýz, které proběhly v roce 2016–2019. Cílem naší práce bylo zmapovat, jakým způsobem se pracuje s dětmi se závažnějšími poruchami v chování, které jsou umístěny do zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a zejména pojmenovat obtíže, s nimiž se při péči o tyto děti nejčastěji potýkají pedagogičtí pracovníci. Péče o tuto specifickou skupinu dětí vyžaduje vysoce odborné formy práce, protože možnosti umístění těchto dětí zpět do původní rodiny nebo do jiné formy náhradní péče jsou velmi omezené. Od revoluce zároveň probíhá celková snaha o nastavení péče v zařízeních institucionální výchovy tak, aby směřovala k opětovnému začlenění dětí do společnosti, a to i v případech závažných poruch chování. Změna přístupu k dětem s delikvencí nebo kriminalitou v anamnéze s sebou nicméně nese značné organizační nároky. V prvním oddílu práce se proto věnujeme širšímu kontextu problematiky, včetně organizace na národní úrovni a spolupráce MŠMT s ostatními státními orgány. Ve druhém oddílu práce jsou prezentovány zkrácené výsledky terénních výzkumů, které probíhaly v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy. Výsledky z terénního výzkumu z části překrývají potřeby identifikované v obecné části práce.
Tisková zpráva MOV – vzdělávací moduly
Veřejnost otestuje rozsáhlou databázi materiálů pro modulovou výuku na středních odborných školách.
Začíná měsíc gramotností, učitelé mají sdílet zkušenosti z vyučování napříč předměty
Při příležitosti mezinárodního dne gramotností (8. září) začíná Měsíc gramotností – kampaň, do které se mohou zapojit učitelé z celé republiky a jejímž prostřednictvím si mohou vyzkoušet s gramotnostmi aktivně pracovat ve výuce. Svoje zkušenosti pak učitelé sdílí prostřednictvím sociálních sítí nebo blogů. Ambicí je podpořit mezioborovou spolupráci učitelů napříč předměty. Měsíc gramotností upozorňuje na poznatky českých i mezinárodních šetření a na zkušenosti z inovace výuky pilotního projektu Podpora práce učitelů (PPUČ), které se mohou přenášet do českého vzdělávacího systému.
Studovat v zahraničí nebo najít práci pomůže po střední škole dodatek k osvědčení
K maturitnímu vysvědčení, výučnímu listu a vysvědčení o závěrečné zkoušce dostalo na konci školního roku 2018/2019 téměř 54 000 absolventů Europass – dodatek k osvědčení.
Téměř 28 tisíc žáků se ode dneška snaží získat výuční list
Dnes začínají závěrečné zkoušky v učebních oborech. Tento rok je to již popáté, kdy je všechny školy provádějí podle jednotných zadání.
Přibývá žáků přicházejících do středních škol
Střední odborná škola s maturitou je po ukončení základního vzdělávání stále útočištěm pro nejvíce žáků. Zájem o učňovské obory je nižší, technické obory ale lákají. V dlouhodobém pohledu zažívají pokles gastronomické a stavební obory.
Fiktivní firmy žáků středních škol se pokusí obstát na mezinárodním veletrhu
Na veletrhu, který se uskuteční od 20. do 22. března 2019 na Výstavišti v pražských Holešovicích, v Křižíkově pavilonu B, se představí 118 fiktivních firem z deseti států světa.
Nová metodika zlepší výuku neslyšících
Obsáhlá metodika vysvětluje, jak učit český jazyk děti se sluchovým postižením.
Green Wheels: téma hybridních a elektrických vozidel ve výuce středních škol
Školy mohou využívat volně dostupné pracovní listy, výuková videa a metodiky.
Jak gramotnosti propojovat s výukou ve školách?
V sobotu 8. září připomínáme Mezinárodní den gramotnosti.
Školy budou moci využít 300 nových modulů
Vzdělávací moduly a komplexní úlohy k nim vznikají v projektu MOV pro celkem 43 oborů středního odborného vzdělávání
Závěrečné zkoušky skládá 28 000 učňů i dospělých
Aby získali výuční list, musí složit písemnou, ústní a praktickou zkoušku.
Začíná růst počet žáků v 1. ročnících středních škol
Situace na pracovním trhu je pro mladé lidi mimořádně příznivá.
Svou kvalifikaci v zaměstnání využívá 63 % lidí
Tisková zpráva k tématu shody dosaženého vzdělání a vykonávaného zaměstnání.
Začal projekt Modernizace odborného vzdělávání
Projekt se dotkne 42 % žáků ve středním odborném vzdělávání
Téměř polovina středních škol vydala letos svým absolventům dodatek k osvědčení
Využít ho mohou především při hledání práce nebo při dalším studiu v zahraničí.
Závěrečné zkoušky učňů začínají 1. června
1. červen 2017 - 1. červen 2017
Na některých školách je žáci budou skládat elektronicky.
Zájem žáků o technicky zaměřené obory roste
Zveřejňujeme nejnovější data k vývoji vzdělanostní a oborové struktury.
Série videí pomůže cizincům zvládnout češtinu i komunikaci s Čechy
Výuková mini - videa připravují ke zkoušce z českého jazyka pro trvalý pobyt
Co motivuje žáky vybrat si technický obor?
Žáky motivuje zájem o obor, výhled na dobré uplatnění a stipendium
Evropský týden odborných dovedností 2016 - Objev svůj talent
5. prosinec 2016 - 5. prosinec 2016
Evropská komise vyhlásila ve dnech 5. - 9. prosince 2016 Evropský týden odborných dovedností, jehož cílem je zvýšit atraktivitu a obraz odborného vzdělávání v členských zemích EU. Odborné vzdělávání může vést ke kvalitnímu zaměstnání, atraktivní a zajímavé kariéře a příležitostem pro další zlepšení stávajících dovedností nebo pro získání dovedností z jiných oborů.
NÚV v Evropském týdnu odborných dovedností
30. listopad 2016 -30. listopad 2016
Do maturitních a učebních oborů v odborném vzdělávání nastupuje každoročně zhruba 72 % absolventů základních škol. Na gymnázia míří 22,5 % populačního ročníku.
Soutěž v psaní na počítači pro nevidomé a zrakově postižené žáky
3. listopad 2016 - 3. listopad 2016
Ve čtvrtek 3. listopadu 2016 - ve spolupráci s NÚV
Europass – dodatek k osvědčení dostalo letos 53 % všech absolventů středních škol
Dodatek je u žitečný zejména při hledání práce nebo studia v zahraničí.
Školy v Olomouckém kraji stále více volají po spolupráci se zaměstnavateli
Z průzkumu Národního ústavu pro vzdělávání vyplývá, že téměř 40 % středních a vyšších odborných škol v regionu nemůže najít vhodného zaměstnavatele pro spolupráci. Problémem je i nízká disciplína a motivace žáků. Východiskem pro řešení nejen tohoto rozporu bude stanovení priorit krajů a škol v oblasti vzdělávání na příštích šest let, tzv. akční plány.
Školy v Moravskoslezském kraji stále více volají po spolupráci se zaměstnavateli
Z průzkumu Národního ústavu pro vzdělávání vyplývá, že třetina středních a vyšších odborných škol v regionu nemůže najít vhodného zaměstnavatele pro spolupráci. Problémem jsou i náklady na zdravotní prohlídky a pojištění žáků. Východiskem pro řešení nejen tohoto rozporu bude stanovení priorit krajů a škol v oblasti vzdělávání na příštích šest let, tzv. akční plány.
Školy v Libereckém kraji stále více volají po spolupráci se zaměstnavateli
Z průzkumu Národního ústavu pro vzdělávání vyplývá, že téměř 40 % středních a vyšších odborných škol v regionu nemůže najít vhodného zaměstnavatele pro spolupráci. Dlouhodobější strategie a plány na spolupráci přitom vytváří jen asi 20 % z nich. Problémem je i nízká disciplína a motivace žáků. Východiskem pro řešení nejen tohoto rozporu bude stanovení priorit krajů a škol v oblasti vzdělávání na příštích šest let, tzv. akční plány.
Školy ve Středočeském kraji stále více volají po spolupráci se zaměstnavateli
Z průzkumu Národního ústavu pro vzdělávání vyplývá, že 38 % středních a vyšších odborných škol v regionu nemůže najít vhodného zaměstnavatele pro spolupráci. Dlouhodobější strategie a plány na spolupráci přitom vytváří jen zhruba 20 % z nich. Východiskem pro řešení nejen tohoto rozporu bude stanovení priorit krajů a škol v oblasti vzdělávání na příštích šest let, tzv. akční plány.
Školy v Karlovarském kraji stále více volají po spolupráci se zaměstnavateli
Z průzkumu Národního ústavu pro vzdělávání vyplývá, že téměř 40 % středních a vyšších odborných škol v regionu nemůže najít vhodného zaměstnavatele pro spolupráci. Dlouhodobější strategie a plány na spolupráci přitom vytváří jen asi 20 % z nich. Problémem je i nízká disciplína a motivace žáků. Východiskem pro řešení nejen tohoto rozporu bude stanovení priorit krajů a škol v oblasti vzdělávání na příštích šest let, tzv. akční plány.