Strategie učení se cizímu jazyku - dotazník pro žáky

Dotazník strategií učení se cizímu jazyku zjišťuje, jaké postupy žáci volí a uplatňují při učení se cizímu jazyku. Dotazník je použitelný pro pedagogicko-psychologickou diagnostiku jednotlivých žáků a tříd na konci 1. stupně základních škol a všech tříd 2. stupně a středních škol. Je vhodný také pro jazykové školy. Jeho výsledky podávají ředitelům škol informaci o rozvoji kompetence k učení žáků v cizích jazycích. Na úrovni tříd umožňují plánovat nová vzdělávací opatření. Dotazník je také využitelný jako zdroj informací při evaluaci účinnosti zaváděných inovací v oblasti výuky cizích jazyků ve škole a napomáhá autoevaluaci školy.
Uživatelům je k dispozici dotazník strategií učení cizích jazyků (pdf-iconverze pro žáky ZŠ, pdf-iconverze pro učitele ZŠ, pdf-iconverze pro žáky SŠ, pdf-iconverze pro učitele SŠ) včetně ukázek evaluačních zpráv (např. pdf-iconpro základní školu, pdf-iconpro učitele základní školy, pdf-iconpro žáky základní školy, pdf-iconpro střední školu, pdf-iconpro učitele střední školy).
pdf-iconmanuálu nástroje naleznete popis cílů nástroje, úvod do problematiky, pokyny pro zadávání a vyplňování dotazníku, obecná doporučení pro další práci se strategiemi učení se cizích jazyků, psychometrické vlastnosti dotazníku a normy pro školy.

Úloha dotazníku v autoevaluačním procesu školy:

  • Dotazník je možné zadat žákům na počátku určité školní etapy (na začátku dalšího stupně vzdělávání, při nástupu do školy) nebo kdykoli během studia. V takovém případě dotazník poskytuje informace o podmínkách k vzdělávání na straně žáků. Je možné vytvářet souhrnné indexy na úrovni tříd nebo celých ročníků školy.
  • Dotazník je vhodné zadat žákům i na konci určité etapy jejich studia nebo na konci studia vůbec. Zde lze na výpovědi z dotazníku nahlížet jako na výsledky vzdělávání žáků a studentů. Zejména ze vzájemného porovnání výsledků jednotlivých žáků v čase je možné rozdíly interpretovat i jako příspěvek školy k rozvoji kompetence k učení žáků a používání určitých strategií učení. Na výpovědi z dotazníku lze pak nahlížet také jako na informace o průběhu vzdělávání žáků a studentů. Na úrovni jednotlivých žáků je potřeba být obezřetný, protože na používání strategií učení mají vliv i jiné než školní faktory. Je možné vytvářet souhrnné indexy na úrovni tříd nebo celých ročníků školy.
  • V tomto smyslu je tento diagnostický nástroj vhodný k využití v rámci vlastního hodnocení škol. Žádoucí je, aby se škole dařilo rozvíjet u žáků používání efektivních strategií učení u všech řečových dovedností a rozvíjela se jejich kompetence k učení.
Autorkami dotazníku jsou doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., a Mgr. Jana Přikrylová z Institutu výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně.