- čtenářská gramotnost
- matematická gramotnost
- digitální gramotnost
- finanční gramotnost - revidovaný Standard finanční gramotnosti
- přírodovědná gramotnost
Na zvyšování dovedností učitelů mateřských a základních škol v rozvoji čtenářské, matematické a digitální gramotnosti dětí a žáků je zaměřen projekt Podpora práce učitelů (PPUČ). Podpora učitelům, jako klíčovému předpokladu kvalitní výuky, bude poskytována jednak přímo ve školách zapojených do projektu a v nejširším měřítku bude sdílena prostřednictvím digitálních technologií se všemi zájemci. Významnou inovací, a jedním z cílů projektu, je prolnutí základních gramotností do všech oblastí vzdělávání. Učitelé budou podporováni v tom, aby do výuky jednotlivých vyučovacích předmětů začleňovali takové výukové situace, které umožní dětem a žákům dosahovat pokroku v základních gramotnostech.
Metodické příručky pro rozvoj předčtenářské, předmatematické a přírodovědné gramotnosti
Pro rozvoj základních gramotností v předškolním vzdělávání je třeba jasně definovat vzdělávací cíle, přistupovat k dětem s ohledem na jejich aktuální vývoj a rozvíjet klíčové kompetence systematickým a promyšleným vzděláváním. Pracovní skupina složená z akademiků a odborníků z praxe proto v roce 2014 sestavila minimetodiky určené učitelkám předškolních zařízení. Minimetodiky by jim měly usnadnit orientaci v problematice, pomoci jim při stanovování cílů a v neposlední řadě pomoci v navázání spolupráce s rodiči, pro které mohou být minimetodiky osvětovým materiálem.
Minimetodiky zpracované ve formátu skládacího letáku A4 byly distribuovány na všechna krajská pracoviště NIDV, kde budou k dispozici všem mateřským školám a zároveň jsou v elektronické podobě zveřejněny na Metodickém portálu RVP.CZ.