Obecnými cíli vzdělávání - podle školského zákona (82/2015 Sb.) - jsou zejména:
a) rozvoj osobnosti člověka, který bude vybaven poznávacími a sociálními způsobilostmi, mravními a duchovními hodnotami pro osobní a občanský život, výkon povolání nebo pracovní činnosti, získávání informací a učení se v průběhu celého života,
b) získání všeobecného vzdělání nebo všeobecného a odborného vzdělání,
c) pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost,
d) pochopení a uplatňování principu rovnosti žen a mužů ve společnosti,
e) utváření vědomí národní a státní příslušnosti a respektu k etnické, národnostní, kulturní, jazykové a náboženské identitě každého,
f) poznání světových a evropských kulturních hodnot a tradic, pochopení a osvojení zásad a pravidel vycházejících z evropské integrace jako základu pro soužití v národním a mezinárodním měřítku,
g) získání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně vycházející ze zásad trvale udržitelného rozvoje a o bezpečnosti a ochraně zdraví.
SCHÉMA VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY V ČR (145,12 KB)
Pro každý obor vzdělání v základním a středním vzdělávání a pro předškolní, základní umělecké a jazykové vzdělávání se vydávají rámcové vzdělávací programy.
Rámcové vzdělávací programy vymezují povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání. Jsou závazné pro tvorbu školních vzdělávacích programů, hodnocení výsledků vzdělávání dětí a žáků, tvorbu a posuzování učebnic a učebních textů a dále závazným základem pro stanovení výše finančních prostředků přidělovaných podle § 160 až 162 školského zákona (82/2015 Sb.)
Vzdělávání v jednotlivé škole a školském zařízení se uskutečňuje podle školních vzdělávacích programů.
Vyšší odborné vzdělávání v každém oboru vzdělání v jednotlivé vyšší odborné škole se uskutečňuje podle vzdělávacího programu akreditovaného podle § 104 až 106 školského zákona.
Soustavu oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání a podmínky zdravotní způsobilosti uchazeče ke vzdělávání stanoví vláda nařízením po projednání s příslušnými ústředními odborovými orgány, příslušnými organizacemi zaměstnavatelů s celostátní působností a kraji.
Kategorie dosaženého vzdělání
Kód |
Dosažené vzdělání |
A |
bez vzdělání |
B |
neúplné základní vzdělání |
C |
základní vzdělání |
D |
nižší střední vzdělání |
E |
nižší střední odborné vzdělání |
H |
střední odborné vzdělání s výučním listem |
J |
střední nebo střední odborné vzdělání bez maturity i výučního listu |
K |
úplné střední všeobecné vzdělání |
L |
úplné střední odborné vzdělání s vyučením i maturitou |
M |
úplné střední odborné vzdělání s maturitou (bez vyučení) |
N |
vyšší odborné vzdělání |
R |
bakalářské vzdělání |
T |
vysokoškolské vzdělání |
V |
vysokoškolské doktorské vzdělání |
Strategické a koncepční dokumenty týkající se vzdělávání:
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020
- Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020
- Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020
- Strategie celoživotního učení České republiky
- Bílá kniha - Národní program rozvoje vzdělávání v České republice
- Zpráva o vývoji českého školství od listopadu 1989