Informační systém a elektronické zkoušky

Prostřednictvím informačního systému jsou zpřístupňována témata, která školy využívají při přípravě závěrečných zkoušek. Kromě toho v něm probíhá také tvorba témat jednotných zadání i veškerá komunikace mezi autory a editory. Informační systém je proto základním prvkem pro fungování jednotných závěrečných zkoušek.

  • Informační systém má software pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, který umožňuje úpravy vzhledu a formátu jednotných zadání bez změny jejich obsahu. 
  • V roce 2015 byla vyvinuta aplikace, která umožňuje žákům skládat písemné zkoušky na počítači.

Vstup do informačního systému pro školy (přístupný jen po přihlášení):

skoly.gif



Seznam jednotných zadání, v nichž se témata písemné zkoušky generují z banky úkolů - rok 2018/2019

V následujících oborech vzdělání se ve školním roce 2018/2019 generují témata písemné zkoušky z banky úloh. Podle rozhodnutí ředitele/ředitelky mohou žáci psát písemnou zkoušku na počítači, nebo jako dosud na papír.

 

Jaké výsledky přineslo testování bank úkolů

Od 21. 1. do 15. 2. 2019 měly školy možnost otestovat si systém elektronické písemné zkoušky. Do testování byly zařazeny banky úkolů oborů vzdělání, které jsou poprvé zveřejněny k závěrečným zkouškám ve školním roce 2018/2019, dále obory, kde proběhla významná revize banky úkolů. Banky úkolů jsou předpokladem k tomu, aby žáci mohli písemnou zkoušku skládat na počítači.

 

Otevřeli jsme mimořádný termín pro testování bank úkolů

Od 21. ledna 2019 mají školy možnost otestovat banky úkolů v těch oborech, pro něž byly nově vytvořeny. Jde o obory: Strojní mechanik, Nástrojař, Obráběč kovů, Elektrikář – silnoproud, Spojový mechanik, Krejčí, Zahradník, Opravář zemědělských strojů a Prodavačské práce.

 

Elektronickou písemnou zkoušku je možné skládat v 53 oborech

Pro 53 oborů vzdělání byla vytvořena banka úkolů. Díky tomu je v těchto oborech možné skládat písemné zkoušky na počítači. Jsou mezi nimi nejen obory kategorie H, ale také kategorie E. Školy se mohou rozhodnout, zda tuto možnost využijí, nebo zůstanou u písemek na papíře. Pro výběr témat u těchto oborů ale budou používat v každém případě banku úloh, z níž se zadání pro žáky vygeneruje.

 

Co letos přinesla elektronická písemná zkouška

Ve školním roce 2016/2017 byla pro 39 oborů vzdělání vytvořena banka úloh. Školy, které tyto obory vyučují, se mohly rozhodnout, zda jejich žáci budou skládat písemnou zkoušku na počítači, nebo na papíře jako dosud. Na všech těchto školách byla ale témata jednotného zadání vygenerována z banky úloh.

 

Jednotný výuční list školám vyhovuje

To je název článku, který vyšel v Učitelských novinách 23. května 2017 v rubrice Téma týdne.  Zabývá se zejména přínosem elektornické písemné zkoušky, průběhem závěrečných zkoušek u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a výsledky loňské inspekce.

 

Pilotáž e-zkoušky proběhla na stovce škol

V průběhu listopadu školy ověřovaly elektronickou formu písemné závěrečné zkoušky   v patnácti oborech vzdělání. Pilotáže se zúčastnilo 2 300 žáků. Školy při ní ověřovaly praktické fungování systému e-zkoušky a zjišťovaly, zda je struktura i obsah zadání vyhovující.

 

Školy opět pilotují e-zkoušky, tentokrát v patnácti oborech

Až do 18. listopadu mohou školy prakticky vyzkoušet elektronickou formu písemné závěrečné zkoušky   v 15 oborech vzdělání. Po úspěšném startu e-zkoušky v minulém školním roce má pilotáž přispět k rozšíření nabídky oborů, v nichž bude nadále možné skládat zkoušky na počítači.  

 

Právě probíhá testování písemných zkoušek na počítači

Přibližně 400 škol si může od 17. února do 10. března 2016 otestovat písemné zkoušky na počítači.  Na základě zkušeností z tohoto testování bude připraveno pokusné ověřování tohoto systému, které proběhne v rámci závěrečných zkoušek letos v červnu. Ve 29 oborech vzdělání tak budou mít žáci možnost přímo skládat písemné zkoušky na počítači.  

 

Ověřování znalostí žáků s využitím počítačů

V rámci projektu NZZ 2 vznikla zcela unikátní aplikace, která rozšiřuje informační systém nové závěrečné zkoušky. Školy ji mohou využívat jak pro realizaci písemné zkoušky při závěrečné zkoušce, tak i v průběhu školního roku pro průběžné ověřování znalostí. O tom, zda a jak bude systém používán, rozhoduje ředitel školy.