Jak dopadla soutěž odborných prací učňů

Právě byl vyhodnocen sedmý ročník soutěže o nejlepší odborné práce absolventů učebních oborů. Do soutěže, kterou každoročně vyhlašuje Národní ústav pro vzdělávání společně s Hospodářskou komorou ČR, bylo letos přihlášeno 119 samostatných odborných prací (SOP), z nichž zkušební komise vybrala 30 nejlepších. Ze tří v soutěži nejvíc zastoupených oborů  získala první místo práce Extravagantní účes ve stylu pin-up, kterou připravila absolventka oboru Kadeřník na SŠ oděvní a služeb Vizovice, v oboru Cukrář vyhrála práce žáka SŠ gastronomie a služeb Přerov Svatební Labutí jezero a v oboru Kuchař-číšník pro pohostinství zvítězila práce nazvaná Putování slováckými vinohrady, kterou napsal absolvent SŠ hotelnictví, gastronomie a služeb SČMSD Šilheřovice.


Komise, v níž byli zastoupeni odborní pracovníci NÚV a Hospodářské komory ČR, také konstatovala, že se úroveň odborných prací přihlášených do soutěže postupně zvyšuje. Autoři nejlepších prací převezmou na podzim ocenění z rukou prezidenta Hospodářské komory ČR.

Do soutěže byly letos přihlášeny práce z deseti oborů či zaměření: Kadeřník, Kuchař – číšník ve třech zaměřeních (Kuchař, Číšník, Pohostinství), Cukrář, Operátor skladování, Montér suchých staveb, Umělecký kovář a zámečník, Podkovář a zemědělský kovář a Umělecký keramik. Témata samostatných odborných prací jsou žákům zadávána na začátku 2. pololetí třetího ročníku. Svou práci pak žáci obhajují při praktické zkoušce.

Učni mohou svůj postup konzultovat s učiteli, jinak však pracují samostatně. Při psaní odborné práce by měli ukázat, že jsou připraveni prakticky využít dovednosti a znalosti získané při studiu. „V samostatné odborné práci mohou učni prokázat nejenom své odborné znalosti, ale mohou také uplatnit kreativitu, s níž přistupují k řešení zadaného úkolu. Přitom je vidět, zda umí najít a vybrat podstatné informace k tématu a zda je dokáží graficky zpracovat. Podle všech těchto prvků se také práce v soutěži hodnotí, říká gestorka nové závěrečné zkoušky v Národním ústavu pro vzdělávání Dana Kočková.

Důležitý je zájem o obor

Při přípravě odborných prací se také projevuje, do jaké míry se absolventi zajímají o svůj obor. Například letošní odměněné práce v oboru Kadeřník překvapily tím, do jaké míry si žákyně daly záležet, aby jejich modelky vypadaly opravdu profesionálně, nejen pokud jde o účes, líčení a oděv, ale také o to, jak pózují. To vše krásně zachycují celé série fotografií ve velmi dobré kvalitě.

Vítězná práce v oboru Cukrář zase vyniká originalitou. Její autor J. Peřina se inspiroval Čajkovského Labutím jezerem a vytvořil dort ve tvaru srdce, které je na povrchu modré, plavou na něm labutě a rostou tu lekníny. Ve své práci napsal: “Nejvíce mě na cukrařině baví to, že můžeme tvořit podle sebe a rozvíjet svou představivost.“

O poznání méně poetické jsou práce v oboru Operátor skladování. Zvítězila tu SOP, v níž se absolventka pokusila porovnat různé druhy dopravy a zjistit, jak dlouhou dobu bude trvat a kolik bude stát přeprava balíků z ČR do Londýna.

V uměleckých oborech má samostatná odborná práce podobu originálního výtvarného díla. Např. v oboru Umělecký keramik zvítězila práce s názvem Čarodějnice, kterou vytvořila žákyně SŠ řemeslné Jaroměř. Postupovala velmi tvůrčím způsobem: napsala o čarodějnicích souvislý příběh, který sama velmi krásně ilustrovala. Pak teprve vytvořila tři keramické sochy vysoké cca 40 cm – dvě čarodějnice a postavu hraběnky ze svého příběhu. Vše také fotograficky zdokumentovala.

V oboru Umělecký kovář a zámečník byly do soutěže přihlášeny jen tři práce, ale všechny byly tak kvalitní, že získaly ocenění. První místo dostalo houpací křeslo, které vytvořil absolvent SPŠ stavební Pardubice. „Tvorbou kovaného houpacího křesla jsem chtěl dokázat, že i těžkopádné kované věci mohou být pohodlné a sloužit k odpočinku.“

V oboru Kuchař-číšník pro pohostinství se absolvent SŠ hotelnictví, gastronomie a služeb SČMSD Šilheřovice rozhodl, že ve své SOP uspořádá oběd pro organizátory tzv. Burčákového pochodu (oficiálně se akce nazývá Putování slováckými vinohrady a letos proběhl její 42. ročník). Na závěr své práce napsal: „Chtěl bych poděkovat za odborné vedení… A také všem učitelům, že se mnou vydrželi a pomohli mi dostat se až k závěrečným zkouškám!“.

Tabulku všech oceněných prací najdete v souboru Vyhodnocení SOP 2018.