Do soutěže byly letos přihlášeny práce z deseti oborů: Kadeřník, Kuchař – číšník ve třech zaměřeních (Kuchař, Číšník, Pohostinství), Cukrář, Operátor skladování, Montér suchých staveb, Umělecký kovář a zámečník, Podkovář a zemědělský kovář a Umělecký keramik, který se letos v soutěži objevil poprvé.
„Samostatné odborné práce dávají žákům možnost ukázat, jak umí prakticky využít, co se během studia naučili. Přitom mohou uplatnit také své nápady a najít originální řešení zadaného úkolu. Podle toho se také práce v soutěži hodnotí,“ říká gestorka nové závěrečné zkoušky v Národním ústavu pro vzdělávání Dana Kočková.
Nejvíc žáků soutěžilo v oboru Kadeřník (27), následuje Kuchař – číšník pro pohostinství (21) a další gastronomické obory. Letos vzrostl počet prací i v oboru Operátor skladování (10).
Šanghaj, Tel Aviv i středověk
I když se téma práce losuje, záleží na žácích, jaký bude jeho konkrétní obsah. Tak např. Jana Králíková ze SŠ gastronomické a hotelové Praha 4 připravila narozeninovou hostinu v Tel Avivu v moderním marockém stylu a získala 2. místo mezi kuchaři-číšníky. Jako teplý předkrm se servírovala marocká ryba, která byla na talíři upravena jako šnek, hlavní chod představovalo jehněčí na kumkvátech se šafránovou rýží. A pilo se víno z Golanských výšin, likér arrak a káva s kardamonem připravovaná v džezvě.
Na stejné centrální téma vytvořila Hana Grabková ze SŠ Společného stravování Ostrava – Hrabůvka svatební menu podle středověkých receptur a dostala se na 1. místo mezi kuchaři. V její práci se citují také pravidla chování u středověkého stolu, např. neolizovat nůž, nebrat sousedovi z mísy nejlepší porce, neutírat si nos do ubrusu apod. Menu obsahovalo např. „Ptáky hruškami nadívané a netyje“ (tedy nadívaná kuřecí prsa a jáhlová kaše). Co nastudovala pro svou odbornou práci, chce využít v dobové kuchyni, s níž jezdí na různé historické akce.
Beáta Maliči ze SOU gastronomie Praha 10 zase nazvala svou práci Zásnuby v Šanghaji a dokonce v ní použila čínštinu. Umístila se jako první mezi číšníky. Na závěr napsala: „Při psaní této odborné práce jsem zúročila všechny své teoretické i praktické vědomosti nabyté za dobu tříletého studia do posledního.“ Všechny kadeřnice měly za úkol vytvořit náročný výčes pro nevěstu. Zadání bylo stejné, přesto každá nevěsta učesaná a nalíčená podle samostatné odborné práce vypadala nakonec jinak.
V uměleckých oborech má samostatná odborná práce podobu originálního výtvarného díla. Např. umělecký keramik Karel Stria z Masarykovy SŠ Letovice vytvořil plastiku Vlny (3. místo). Do své práce napsal: „Inspirovalo mne moře, které je ve své podstatě dynamické, plné pohybu. Vlny, které působí na člověka silným dojmem, byly právě onou hlavní inspirací, kterou jsem se nechal vést.“ Jeho plastika se teď krásně vyjímá v zahradě.
Veronika Pavelková ze SŠ gastronomické Adolpha Kolpinga, Žďár nad Sázavou (3 místo mezi číšníky), napsala do své práce o hostině k promoci: „Snažila jsem se, aby menu bylo také tak výjimečné, jako zkouška sama.“