„Dvacátého října před dvaceti lety byli všichni prvňáci ve všech základních školách v čítance na stejné stránce třicet dva a četli stejný odstavec. Dneska máme sice volnost, ale zase nám chybějí standardy,“ tvrdí ředitel Vít Beran.
Základní škola v Kunraticích nemívala žáků mnoho. Jenže čas oponou trhl, ředitel se změnil a dnes sem chtějí všichni. Do základky na kraji Prahy se sjíždějí prvňáčci až z centra i z dalekých konců města. Uvědomělí rodiče neváhají ratolesti dovážet i desítky kilometrů proto, aby bylo jejich dětem na základní škole dobře. Chtějí, aby se jejich potomci do školy těšili a přitom se naučili to, co ze školy umět mají. A protože je dobrých škol pořád tak zoufale málo, v Kunraticích se letos otevíraly první třídy rovnou tři. Tahle škola by mohla jít příkladem. A vypadá to, že teď už i půjde.
Udělejte! Ale jak?
Úspěšných příkladů a zažitých zkušeností s rozumným vedením základních škol je totiž pořád vcelku málo. Už platí sice
pár let zákon, který ředitelům velí najít a rozpoznat nedostatky svojí školy, mnozí ho však doteď nejsou schopni
naplnit. „Je pěkné, že máme volnost při vytváření osnov, ale chybí metr, kterým to vše zhodnotit,“ vysvětluje ředitel
kunrtaické školy Vít Beran. „Když poslanecká sněmovna zákon schválila, bylo to jen - „A“ - Udělejte! A dodnes
chybí „B“, což znamená popis toho jak to udělat a poměřit to, co je tedy vlastně dobré. Chybí pops kvality,“ myslí si
Vít Beran. A není v tom sám. Myslí si to také ministerstvo školství, které před nedávnem díky evropským penězům
rozjelo pro školy zásadní pomoc - projekt Cesta ke kvalitě.
Kudy cesta ke kvalitě?
Projekt Cesta ke kvalitě si ředitel Vít Beran dneska velmi pochvaluje. „Tahle myšlenka je výborná v tom, že může
školám a jejich ředitelům ukázat jak na to, aby už práci na vlastní hodnocení nevnímaly jako problém nebo jenom jako
formální věc, která se musí udělat, protože je nařízená, ale jinakje k ničemu,“ vysvětluje Beran. A šéf projektu,
hlavní manažer Cesty ke kvalitě, Martin Chvál, ho dopňuje: „Chceme podpořit školy v tom, aby se naučili
racionálně hodnotit samy sebe a budeme se snažit jim k tomu dodat metodickou podporu a různá školení. Chystáme se
zavést také call centrum a zrealizovat konference pro setkávání škol, kde by měli ředitelé příležitost se vzájemně
obohatit zkušenostmi a spoustu kvalitních informací dostupných na jednom místě.“
Poraďte si navzájem!
V plánu tak dneska je, aby se školy a jejich ředitelé a učitelé mezi sebou potkávali a ujasňovali si, jestli se
dá třeba ještě něco dělat jinak. A jak vlastně. Podle projektu Koordinátor, který proběhl nedávno, je teď totiž
jasné, že šedesát procent ředitelů základních škol bere vlastní hodnocení jako velký problém. „Počítáme s tím, že se
budou zkušenosti vyměňovat nejenom mezi školami, ale i uvnitř nich. Chystáme vzájemné návštěvy škol, pracovní
semináře a dokonce by měli přímo ve školách pomáhat terénní pracovníci,“ tvrdí Martin Chvál. Call centrum, které má
vzniknout do konce roku, by pak mělo k tomu všemu zajišťovat on-line poradenský servis, prozatím funguje internetové
poradenství na adrese cesta@nuovcz mailto:cesta@nuovcz (cesta@nuovcz).
Když je rodič klient
Ty progresivní školy už projekt využívají, ty ještě progresivnější tak fungují už dávno. „Spoustu věcí, o kterých
projekt mluví, se třeba na základní škole Kunratice praktikuje už dávno,“ hodnotí situaci Martin Chvál. Třeba
vzájemné hospitace v hodinách na požádání kolegy se tady vžily před lety, a videohodnocení, kdy se učitel během
vyučování natáčí na kameru a posléze si zhodnotí své chyby, tu znají také. „Snažíme se, aby výuka na naší škole za
něco stála,“ vysvětluje Vít Beran. „Abychom byli otevtření vůči rodičům, kteřé sem můžou přijít kdykoliv a aby se tu
dětem líbilo a bavilo je do školy chodit.“ Snaží se prosazovat myšlenky otevřenosti a učení se na příkladech.A prý
není nutné kritizovat, nýbrž ukazovat. „Nedávno měli v Británii projekt, kdy v každé nedělní příloze novin
popisovali, co je kde v místních školách pěkného a jak to kde dělají zajímavě a jinak než ostatní. A to si potom hned
čtenáři řekli - no tak fajn, tak když to jde jinde, tak proč ne taky u nás. A vymohli si to,“ líčí ředitel. Čeští
rodiče mohou tyto informace najít na www.nuv.cz/ae <http://archiv-nuv.npi.cz/ae>, kde se budou zveřejňovat příklady
dobré praxe a kvalitních škol. A o to právě jde.
celý článek (135,68 KB)