Školy na cestě ke kvalitě. Systém podpory autoevaluace škol v ČR
Chvál, M. a kol. (2012). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Stran 260.
Publikace představuje systém výstupů národního projektu Cesta ke kvalitě. Ten byl realizován v České republice v období květen 2009 až duben 2012. Cílem publikace je představit komplexní systém podpory škol v oblasti vlastního hodnocení, jak byl vytvořen a pilotně ověřen v projektu Cesta ke kvalitě. Tento systém tvoří čtyři hlavní pilíře – 1) nabídka třiceti ověřených evaluačních nástrojů včetně SW podpory sběru a vyhodnocování dat, 2) odpilotované aktivity vzájemného učení škol jako jsou workshopy, vzájemné návštěvy škol, peer review, ale i publikované příklady inspirativní praxe, 3) proškolení, zacvičení a pomoc poskytnout připraveni terénní poradci převážně z řad zkušených ředitelů škol, 4) dvakrát pilotovaný program systematického vzdělávání Koordinátor autoevaluace.
Školy na cestě ke kvalitě, soubor typu pdf, (10,57 MB)
Autoevaluace v praxi českých škol
Poláchová Vašťatková, J. (Ed.), (2012). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Stran 240.
Kniha vznikla na základě vytvářených příkladů inspirativní praxe a je určena především pro začínající učitele. Měla by jim pomoci se připravit i na zapojení do autoevaluačních procesů školy. K jednotlivým fázím autoevaluačního procesu jsou v publikaci uspořádány různé příklady tak, aby pomohly začínajícímu učiteli vytvořit si představu o rozmanitosti pojetí autoevaluace ve školách. Kniha je zarámována i teoretickými kapitolami vztahujícími se k autoevaluaci a podpoře žádoucích změn ve školách.
Autoevaluace v praxi českých škol, soubor typu pdf, (2,35 MB)
Autoevaluace z externího pohledu
Chvál, M., Michek, S., Mechlová, E. (Eds.), (2012). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Stran 76.
Publikace přináší v ucelené podobě výstupy projektu zaměřené na hledání vazeb mezi autoevaluací a externí evaluací škol. Jsou zde uvedena metaevaluační kritéria s popisy kritérií, metodika jejich použití a doporučení pro zřizovatele k hodnocení škol. Publikace je určena nejen vedoucím pracovníkům škol, ale i zřizovatelům škol a České školní inspekci.
Autoevaluace z externího pohledu; soubor typu pdf, (1,56 MB)
Vzájemné učení škol v oblasti autoevaluace
Štybnarová a kol. (2012). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Stran 184.
Publikace shrnuje zkušenosti z realizace aktivit podporující vzájemné učení škol v oblasti autoevaluace, které byly připraveny a realizovány v rámci projektu Cesta ke kvalitě. Publikace čtenářům přiblíží workshopy, vzájemné návštěvy škol a Peer Review (kolegiální hodnocení). Představeny jsou scénáře těchto akcí, průběh i jejich zhodnocení zúčastněnými aktéry. Publikace by mohla pomoci pracovníkům veřejné správy s podporou podobných aktivit i do budoucna.
Vzajemné učení, soubor typu pdf, (2,05 MB)
Poradenství v oblasti autoevaluace
Štybnarová a kol. (2012). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Stran 128.
Publikace představuje model poradenství, který byl nastaven a pilotován v rámci projektu Cesta ke kvalitě. Shrnuje zkušenosti 27 poradců autoevaluace, kteří po dobu jednoho kalendářního roku intervenovali na školách v celé České republice. Zároveň byly získány i pohledy škol, jimž bylo poradenství poskytováno. Publikaci by mohli ocenit zejména zřizovatelé, kteří by obdobné služby mohli trvale poskytovat „svým“ školám.
Poradenství v oblasti autoevaluace, soubor typu pdf, (1,92 MB)
Vliv socioekonomického vývoje společnosti na pojetí kvality školy v ČR
Rýdl, K. (2012). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Stran 120.
Autor publikace si klade otázky typu: Svět, moderní společnost, politika, ekonomika, hospodářství – jakou roli v tom hraje vzdělávání? Jak se proměnily podmínky pro efektivní vzdělávání v průběhu posledních 50 let? Na některé otázky nabízí jednoznačnou odpověď, jindy autor přichází se zamyšlením k tématu z různých úhlů pohledu.
Autoevaluace školy v zahraničí. Pohled do evaluačních systémů ve vybraných zemích.
Vrabcová, D., Procházková, L., Rýdl, K. (Eds.) (2012). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Stran 368.
V publikaci je představeno pojetí autoevaluace škol v kontextu evaluačního systému dané země. Pro srovnání byly vybrány následující: Belgie, Dánsko, Finsko, Island, Norsko, Rakousko, Slovensko, Slovinsko, SRN, Švédsko, USA, Velká Británie.
Autoevaluace_skoly_v_zahranici.pdf, soubor typu pdf, (6,02 MB)
Koordinátor autoevaluace
Shanilová, I. (ed.) (2012). Praha: Národní institut pro další vzdělávání. Stran 63.
Jde o studijní text pro vzdělávací program Koordinátor autoevaluace, který byl zaměřen na rozvoj dovedností v oblasti autoevaluace.
Koordinátor autoevaluace (514,91 KB)
Poradce autoevaluace
Bobysudová, K. (2011). Praha: Národní institut pro další vzdělávání. Stran 48.
Jde o studijní text pro vzdělávací program Poradce autoevaluace, který byl zaměřen na rozvoj poradenských dovedností.
Poradce autoevaluace (740,36 KB)
Na cestě ke kvalitě
Bulletin, č. 1 – 6. (2009 – 2012). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Po dobu konání projektu vyšlo šest čísel bulletinu Na cestě ke kvalitě. Jednotlivá čísla byla zaměřena na určitou fázi autoevaluačního procesu a obsahovala jak články odborně náročnější tak oddychové. V každém čísle vyšla praktičtěji orientovaná vyjmutelná příloha zaměřená převážně na práci s určitými evaluačními nástroji. K 6. číslu bylo přiloženo DVD se všemi výstupy projektu. Bulletiny byly rozesílány na všechny školy.
Bulletin č. 1 - 6 na http://archiv-nuv.npi.cz/ae/bulletin
Manuály evaluačních nástrojů
Kompletní sada všech 30 manuálů se nachází na http://archiv-nuv.npi.cz/ae/manualy-evaluacnich-nastroju