Posuzovací arch
Posuzovací arch je zaměřený na zjišťování dosahovaných cílů výuky ve fázích plánování, realizace a ověření u určitého učitele. Nástroj je určen učitelům základních a středních škol.
Evaluační nástroj pomáhá učiteli posoudit, jak se mu daří plnit stanovené výukové cíle. Podmínkou efektivního plnění výukového cíle je jejich správné definování, realizování a ověření ve výkonech žáků v rámci kognitivních, afektivních, psychomotorických, osobnostně sociálních domén kurikula. Předpokladem používání evaluačního nástroje je samostatnost učitele v rozhodování, jakými kriteriálními prostředky (tzn. škálami hodnocení) provede posouzení plnění dosahování výukového cíle.
Na základě získaných výsledků tohoto nástroje může učitel adekvátně měnit své výukové strategie vzhledem k požadavkům kurikula, resp. potřebám žáků a vlastním potřebám jako učitele. Při dlouhodobém monitorování dané problematiky lze nástroj využívat jako jeden ze zdrojů nepřímých informací o plánovaném a dosahovaném kurikulu na konkrétní škole.
Manuál Mapování cílů kurikula obsahuje cíle nástroje, teoretický úvod do problematiky výukových cílů, pokyny k práci s posuzovacím archem, popis tvorby nástroje a posuzovací arch (56,00 KB).
Autor nástroje Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. působí na katedře sociální pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně.