soubor přílohy (367,92
KB)
(OBST, O. Hospitace v práci ředitele školy. Dostupné na www.ccv.upol.cz. Dotazník je vždy upravován podle potřeby vykonavatele hospitační činnosti.)
a) Formuláře pro hospitujícího
Evaluace přímé pedagogické práce učitele
Hospitující: ....................... Předmět:.......................... Téma:...........................
Jméno učitele:........................... Datum:........................
Pro jednotlivé oblasti je zpracován systém otázek, zde je uveden pouze u oblasti hodnocení prospěchu žáků.
Příprava na výuku
(rozhovorem s učitelem před zahájením výuky)
Realizace vyučovací jednotky
Řízení výuky
Klima třídy
Kázeň
(zjišťujeme pozorováním ve výuce, příp. rozhovorem s učitelem a se žáky, pozorováním o přestávkách)
Hodnocení prospěchu žáků
(zjišťujeme pozorováním, rozhovorem s učitelem, se žáky, dotazníkem pro rodiče apod.)
Učitel se na hodnocení žáků připravuje (koho vyvolá, jaké úlohy, forma zkoušení...)
Ano Ne Část.
Žáci jsou včas informováni o požadavcích ke zkoušce
Ano Ne Část.
Učitel upřednostňuje diagnostický charakter zkoušky před kontrolním
Ano Ne Část.
Učitel pracuje s chybou
Ano Ne Část.
Učitel si vede funkční evidenci o zjištěném stavu
Ano Ne Část.
Zadávané úlohy svou náročností korespondují s VC
Ano Ne Část.
Informace o úspěšnosti žáků jsou jim podávány dostatečně četně
Ano Ne Část.
Při neúspěších jsou přijímána opatření
Ano Ne Část.
Učitel kombinuje slovní hodnocení se známkou
Ano Ne Část.
Při zkoušení učitel nesnižuje žákův sebecit
Ano Ne Část.
Učitel vede žáky k sebehodnocení
Ano Ne Část.
Učitel je schopen formulovat konkrétní informace o prospěchu žáků jejich rodičům
Ano Ne Část.
Na závěr každého hodnotícího formuláře podle zaměření hospitace:
Závěr (co se daří a co ne):
Doporučení (co prostudovat, vyzkoušet, kam se jít podívat...):
Podpis hospitujícího: Podpis vyučujícího:
Datum pohospitačního rozhovoru:
a) Formuláře pro učitele
Autoevaluace přímé pedagogické práce učitele
Předmět: .........................................Téma: ..................................Třída:............................
Jméno učitele: ................................Datum: ...............................
Příprava na výuku
Realizace vyučovací jednotky
Řízení výuky
Klima třídy
Kázeň
Hodnocení prospěchu žáků
Na hodnocení žáků jsem se připravil (koho vyvolám, jaké úlohy dostane)
Ano Ne Část.
Žáky jsem včas informoval o svých požadavcích
Ano Ne Část.
Moje zkoušení má spíše diagnostický charakter
Ano Ne Část.
Žákovu chybu chápu jako upozornění na to, co je třeba napravit
Ano Ne Část.
Vedu si evidenci o výkonech žáků
Ano Ne Část
Zadávané úlohy korespondují s VC, které jsem pro výuku formuloval
Ano Ne Část.
Moji žáci dostávají informace o svých výkonech dostatečně četně
Ano Ne Část.
Zásadně svoji klasifikaci žákům slovně zdůvodňuji a naznačuji, co mají udělat pro to, aby byli příště
úspěšnější
Ano Ne Část.
Vedu svoje žáky k sebehodnocení a odpovědnosti za svoje výkony
Ano Ne Část.
Rodičům sděluji zcela konkrétní informace o prospěchu jejich dětí
Ano Ne Část.
Reflexe a evaluace vlastní práce
Pravidelně přemýšlím o své práci se žáky
Ano Ne Část.
Snažím se být v kontaktu s vývojem svého oboru
Ano Ne Část.
Soustavně se vzdělávám a nové poznatky uvádím do své ped. praxe
Ano Ne Část.
K autoevaluaci své práce využívám více metod (kterých):
Pomáhám svým kolegům s evaluací jejich práce, jsem ochoten poradit jim při řešení výukových problémů
Ano Ne Část.
Vypracoval jsem si vlastní relaxační program a snažím se jej dodržovat
Ano Ne Část.
Snažím se přispívat k vytváření dobrého klimatu na našem pracovišti
Ano Ne Část.
a) Formulář pro žáky
Žákovské posuzování přímé pedagogické práce učitele
Jméno učitele:..............................................
Předměty, kterým mě učí:..........................................................
Předměty, kterým mě tento učitel učí, patří mezi moje oblíbené
Ano Ne Část.
U tohoto učitele vždy přesně vím, čemu se mám doma učit, co bude zkoušet
Ano Ne Část.
Tento učitel má vždy připravené pomůcky k výuce a využívá jich
Ano Ne Část.
Výkladu tohoto učitele vždy rozumím
Ano Ne Část
Při nepochopení jeho výkladu se mohu optat - je na to čas
Ano Ne Část
Při procvičování nové látky nebo při řešení problémů mám možnost se radit se spolužáky
Ano Ne Část.
Tento učitel se ve výuce snaží obracet se na všechny žáky
Ano Ne Část.
Tento učitel umí dobře organizovat naši práci ve vyučovací hodině
Ano Ne Část.
Tento učitel dovede vzbudit můj zájem o výuku svého předmětu
Ano Ne Část.
U tohoto učitele probíhá výuka přiměřenou rychlostí, co je potřeba, stihnu
Ano Ne Část.
Jeho výuka vždy včas končí, nepřetahuje do přestávky
Ano Ne Část.
Tento učitel dovede navodit klidnou atmosféru
Ano Ne Část.
Tento učitel zbytečně nezvyšuje hlas, nepřekřičuje nás
Ano Ne Část.
Tento učitel řeší drobné nedostatky v našem chování klidně
Ano Ne Část.
U tohoto učitele dodržujeme stanovená pravidla
Ano Ne Část.
Tento učitel umí dobrou práci pochválit
Ano Ne Část.
Tento učitel ochotně poskytuje žákům pomoc
Ano Ne Část.
Tento učitel nás nezesměšňuje, nežertuje na náš účet
Ano Ne Část.
Tento učitel nás vhodně oslovuje
Ano Ne Část.
Tento učitel upřednostňuje spolupráci žáků, ne rivalitu
Ano Ne Část.
Tento učitel posiluje naši sebedůvěru, povzbuzuje nás
Ano Ne Část.
Tento učitel dbá na pořádek ve třídě
Ano Ne Část
Tento učitel stanovil pravidla pro naše chování a jejich dodržování důsledně vyžaduje
Ano Ne Část.
Tento učitel má u nás autoritu
Ano Ne Část.
Tento učitel respektuje naše názory
Ano Ne Část.
Výuka v jeho hodinách není jednotvárná
Ano Ne Část.
Tento učitel zařazuje do výuky oddechové chvilky
Ano Ne Část.
V jeho hodinách jsme neustále zaměstnáni
Ano Ne Část.
Tento učitel nás nezesměšňuje, neprovokuje
Ano Ne Část.
Jeho vztah k žákům je přátelský, nenáročný
Ano Ne Část.
Jeho vztah k žákům je přátelský, ale náročný
Ano Ne Část.
Tento učitel je nám příkladem svou prací i tím, jak se obléká a jak mluví
Ano Ne Část.
Tento učitel nás včas informuje o požadavcích ke zkoušení
Ano Ne Část.
Tento učitel nás při zkoušení neuráží
Ano Ne Část.
Zkoušení u tohoto učitele máme rádi
Ano Ne Část.
Tento učitel každou známku komentuje - řekne proč jsme známku dostali a jak se máme připravit, abychom byli
příště úspěšnější
Ano Ne Část.
Tento učitel má smysl pro humor
Ano Ne Část.
Tento učitel je náladový
Ano Ne Část.
V hodinách tohoto učitele bývá často dusno
Ano Ne Část.
Předměty, kterým nás tento učitel učí, nemám rád
Ano Ne Část
Hospitující si ještě v průběhu hospitace zaznamenává další poznatky, jako například v následující tabulce.
Čas |
Sled didaktických fází |
Průběžné poznámky a hodnocení |
10.50 – 11.00 |
Písemné opakování |
Stručné vyhodnocení písemného opakování |
11.00 – 11.30 |
Výklad nové látky – Kapitálové fondy |
V průběhu výkladu spolupráce s žáky |
11.30 – 11.35 |
Zadání domácího úkolu – příklady Dotazy |
Krátký čas na shrnutí učiva a dotazy |
Závěr: Klidná hodina, kázeň, pořádek
Doporučení: Vyžadovat hlasité a zřetelné odpovědi od žáků. Zopakování učiva.
Podpis hospitujícího: Podpis vyučujícího:
Datum pohospitačního rozhovoru: