Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení
Evaluační nástroj nazvaný Profesní portfolio učitele je určen k reflexi učitele a jeho portfolia. Nástroj je určen především učitelům všeobecně vzdělávacích předmětů v základních a středních školách. Je součástí systému autoevaluace a evaluace škol.
Nástroj tvoří celek s evaluačním nástrojem Rámec profesních kvalit učitele.
Cíle nástroje:
- Nástroj slouží jako součást systému podpory učitelů, resp.učitelů v jejich profesním rozvoji a v naplňování jejich profesních potřeb.
- Nástroj umožňuje sebehodnocení a hodnocení učitelů. Odkrývá nejen jejich silné stránky, ale i oblasti ke zlepšení. Vedle převažující formativní funkce hodnocení předpokládáme, že nástroj je možné využívat také ve smyslu „sumativním“, tj. k bilancování a navržení další cesty profesního rozvoje.
- Zavedením profesního portfolia přebírá učitel spoluodpovědnost za svůj profesní a osobnostní rozvoj i za hodnocení své práce.
Komu je nástroj určen:
- Nástroj je určen především učitelům ve škole a mentorům, kteří s učiteli úzce spolupracují.
- Učitel má příležitost portfoliem doložit kvalitu své práce ve všech jejích aspektech a oblastech.
- Vedení školy má příležitost získat zavedením profesního portfolia významné informace, které umožní zkvalitnit vedení lidí ve škole.
Východiska nástroje:
- Nástroj vychází z rozpracovaného návrhu Standardu kvality profese učitele (Učitelské noviny, č.12/2010), který je inspirován tuzemskými teoretickými koncepty kvality učitele a zahraničními modely a který je výsledkem analýzy dvou kol veřejné diskuse.
Manuál Profesní portfolio učitele obsahuje popis cílů nástroje, postup zavádění a práce s portfólii, strukturu profesního portfolia, postup ověřování nástroje a příklad profesního portfolia.
Souvislosti s dalšími nástroji:
- Vedle již zdůrazněné souvislosti s evaluačním nástrojem Rámec profesních kvalit učitele, lze nástroj funkčně propojit i s dalšími nástroji, např. pozorovacími archy Metody a formy výuky, Učíme děti učit se; nebo s 360° zpětná vazba pro střední úroveň řízení.
Nástroj vytváří tým pod vedením Mgr. Jiřího Trundy z Základní školy, Praha 2, Vratislavova 13 a z Centra školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.