Každý z nás volá po kvalitní škole pro svoje děti. Jak však této kvality docílit? V práci na zlepšování vlastní kvality pomáhá školám projekt Cesta ke kvalitě, na který přispívá Evropský sociální fond. Na jeho závěrečné konferenci budou představeny jednotlivé nástroje, služby a aktivity, které pomáhají školám zvládnout procesy vlastního hodnocení. Svůj přístup k této problematice bude prezentovat Česká školní inspekce, zřizovatelé škol i Ministerstvo školství. O konkrétních zkušenostech z vlastního hodnocení budou mluvit také zástupci škol zapojených v projektu.
Povinnost škol věnovat se vlastnímu hodnocení (autoevaluaci) vyplývá ze „školského“ zákona. Po jeho novelizaci byla zjednodušena administrativa, školy se tedy nemusejí v takové míře věnovat formálnímu vykazování. Měly by se ale vlastnímu hodnocení věnovat i nadále, protože to „školský“ zákon stále předpokládá. A jak to dělat dobře a smysluplně? Právě v tom jim v minulých třech letech pomáhal projekt Cesta ke kvalitě a řadu výstupů projektu budou moci školy využívat i po jeho ukončení.
Evaluační nástroje projektu využilo dosud více než 230 škol, do aktivit vzájemného učení a využití podpory ze strany terénního poradce se zapojilo přes 350 škol.
|
Jakou pomoc Cesta ke kvalitě nabídla školám
Pro školy bylo připraveno a v praxi ověřeno 30 tzv. evaluačních nástrojů. Jde o nástroje pro hodnocení školy, jako jsou dotazníky pro žáky, rodiče i učitele, hospitační protokoly, kroniky akcí školy či rozhovory se žáky, rodiči apod. Nástroje jsou přístupné na portále: http://www.evaluacninastroje.cz/nuovckk_portal/. Školy je mohou zdarma využít ke zjišťování stavu v různých oblastech školního života. Většina nástrojů je softwarově podpořena a učitelé či žáci tak mohou jednoduše vyplnit dotazníky ve škole na počítači a výsledky jsou pro ně vygenerovány. Nejvíce užívané jsou nástroje na zjišťování klimatu školy. Zcela unikátní je pak Rámec pro vlastní hodnocení školy, díky němuž škola získá celistvý obraz o všech oblastech. Seznam nástrojů je v příloze.
Velká pozornost byla věnována také vzdělávání. Ředitelé škol a učitelé měli příležitost se zúčastnit akreditovaných vzdělávacích programů. V rámci projektu tak bylo proškoleno 217 koordinátorů, kteří se pak na svých školách starali o oblast vlastního hodnocení. 30 z nich navíc absolvovalo ještě kurz pro poradce. Vzdělávání bylo natolik úspěšné, že si vynutilo znovuotevření studijního programu Koordinátor autoevaluace.
Poradci navštěvovali školy, které požádaly o pomoc, a společně s jejich učiteli hledali cesty, jak postupovat, jaký nástroj zvolit, jak pracovat s výsledky, jak nastavovat vhodná opatření tak, aby vedla ke zlepšení v dané oblasti.
Školy měly během projektu možnost předávat si své zkušenosti s prováděním vlastního hodnocení, navzájem se inspirovaly, učily a hodnotily při workshopech, recipročních návštěvách a Peer Review. V bezpečném, nekonkurenčním prostředí školní týmy společně pracovaly na tom, jak zlepšit autoevaluační činnosti, aby z nich dokázaly vytěžit maximum pro svoji školu. „Projekt povzbudil pedagogické pracovníky, aby si začali navzájem sdělovat zkušenosti ze své práce. Důležité je i to, že partnerství vytvořená v rámci projektu velmi často pokračují, i když daná aktivita již skončila,“ zdůrazňuje hlavní manažer projektu Martin Chvál. "Pominu-li konkrétní předávání zkušeností o autoevaluaci, nejpodstatnější smysl celé akce je v tom, že (vzájemné návštěvy) učitele vyvedou ze stereotypu každodenní rutiny. Proto by bylo správné, kdyby se něčeho podobného zúčastnili i ostatní pedagogové, nejen vedení školy a osvědčení „tahouni,." zhodnotil přínos vzájemných návštěv škol jeden z účastníků.
Na základě zkušeností škol vzniká databáze inspirativní praxe, která je k dispozici na webových stránkách projektu: http://archiv-nuv.npi.cz/ae/inspirativni-praxe. Do konce projektu v dubnu 2012 tu bude zveřejněno přes 20 příkladů (aktuálně 9) inspirativní praxe z různých typů škol, takže je mohou využít například i málotřídní školy nebo základní umělecké školy.
Cílem projektu bylo také sladění přístupu zřizovatelů a České školní inspekce k vlastnímu hodnocení škol. Jde o to, aby školy mohly ve svém vlastním hodnocení uvést i negativní prvky, které zjistily, aniž by se musely obávat, že kvůli tomu budou negativní hodnoceny ze strany inspekce či zřizovatele. Identifikace určitého problému je přece nutná jako první krok k jeho řešení.
Celostátní závěrečná konference se koná 29. listopadu 2011 v konferenčním centru CITY PANKRÁC, Praha 4, od 10,00 do 15,00.
Kde jsou další informace:
- Projektový bulletin „Na cestě ke kvalitě“, který objasňuje jednotlivé fáze vlastního hodnocení škol, dostává jej každá škola a je ke stažení na webových stránkách projektu
- Nový výkladový slovník termínů z oblasti vlastního hodnocení – přístupný na www.nuv.cz/ae
Rádi odpovíme na Vaše případné dotazy.
Kontakty:
PhDr. Martin Chvál, Ph.D. (hlavní manažer projektu)
e-mail: martin.chval@nuovcz, tel: 724 652 214
Národní ústav pro zdělávání
Weilova 1271/6, 102 00 Praha 10 – Hostivař, tel.: 274 022 111
Ing. Stanislav Michek (zástupce hlavního manažera projektu)
e-mail: stanislav.michek@nuovcz, tel.: 274 022 413
Národní ústav pro zdělávání
Weilova 1271/6, 102 00 Praha 10 – Hostivař, tel.: 274 022 111
PhDr. Ivana Shánilová (manažerka pro vzdělávání )
e-mail: shanilova@nidvcz, tel: 257 327 852
Národní institut pro další vzdělávání
Učňovská 100/1, 190 00 Praha 9 – Jarov, tel.: 266 106 307
**Cesta ke kvalitě je národní projekt MŠMT s plným názvem „AUTOEVALUACE - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení“. Realizuje ho Národní ústav pro vzdělávání a Národní institut pro další vzdělávání, je financován z Evropského sociálního fondu a ze státního rozpočtu České republiky.
Příloha
Seznam nástrojů vlastního hodnocení, které byly připraveny pro použití na školách
- Rámec pro vlastní hodnocení školy. Metodický průvodce.
- Anketa pro rodiče. Anketa škole na míru.
- Anketa pro žáky. Anketa škole na míru.
- Anketa pro učitele. Anketa škole na míru.
- Analýza dokumentace školy. Katalog kvantitativních indikátorů.
- Dobrá škola. Metoda pro stanovení priorit školy.
- Příprava na změnu. Metoda pro předjímání reakcí lidí.
- Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch.
- Profesní portfolio učitele. Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení.
- 10. 360° zpětná vazba pro střední úroveň řízení. Soubor dotazníků a metodických doporučení.
- 11. Metody a formy výuky. Hospitační arch.
- 12. Učíme děti učit se. Hospitační arch.
- 13. Výuka v odborném výcviku. Hospitační arch.
- 14. Klima školy. Soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče.
- 15. Klima školní třídy. Dotazník pro žáky.
- 16. Klima učitelského sboru. Dotazník pro učitele.
- 17. Společenství prvního stupně. Dotazník pro žáky formou počítačové hry.
- 18. Interakce učitele a žáků. Dotazník pro žáky.
- 19. Připravenost školy k inkluzivnímu vzdělávání. Dotazník pro učitele.
- 20. Předcházení problémům v chování žáků. Dotazník pro žáky.
- 21. Poradenská role školy. Posuzovací arch.
- 22. Mapování cílů kurikula. Posuzovací arch.
- 23. Strategie učení se cizímu jazyku. Dotazník pro žáky.
- 24. Školní výkonová motivace žáků. Dotazník pro žáky.
- 25. Postoje žáků ke škole. Dotazník pro žáky.
- 26. Zjišťování a vyhodnocování výsledků vzdělávání žáků. Posuzovací archy.
- 27. ICT v životě školy - Profil školy21. Metodický průvodce.
- 28. Internetová prezentace školy. Posuzovací arch.
- 29. Skupinová bilance absolventů. Metoda pro hodnocení průběhu školního vzdělávání.
- 30. Zpětná vazba absolventů a firem. Dotazník pro absolventy a metoda rozhovoru pro zástupce spolupracujících firem.