Samostatná odborná práce je součástí jednotných závěrečných zkoušek ve dvanácti oborech.
„V soutěži se hodnotí nejenom správnost zvolených postupů, ale také nápaditost a úroveň zpracování vylosovaného tématu,“ upřesňuje gestorka nové závěrečné zkoušky v NÚV Dana Kočková.
V tomto školním roce bylo do soutěže přihlášeno 76 prací (zatímco loni to bylo 41). Nejvíc žáků soutěžilo už tradičně v oboru Kuchař – číšník, následují Kadeřník a Cukrář, v menší míře jsou zastoupeny práce z oborů Montér suchých staveb a Operátor skladování.
Témata si žáci losují a při jejich zpracování využívají vše, co se ve svém oboru naučili. Autoři nejlepších prací ovšem využívají i dalších informací, které si sami hledají, a své téma zasazují do historických souvislostí. V oboru Kuchař - číšník kromě toho všechny práce obsahují i překlad menu a popisu jídel do angličtiny či jiného světového jazyka.
Absolventi chtějí své poznatky prakticky využít
Jedna z absolventek - Veronika Olahová ze SŠ společného stravování Ostrava-Hrabůvka - chce zkušenosti z přípravy samostatné odborné práce využít dokonce ve své budoucí rodině. Za práci Dětský den v Loutkovém divadle získala první místo mezi číšníky. Popsala v ní, jak je třeba připravit menu o šesti chodech, které je po výživové stránce vhodné pro ty nejmenší strávníky. „Na začátku jsem si myslela, že sestavit menu pro děti nemůže být nic tak těžkého, ovšem postupem času jsem přicházela na to, že požadavky na dětskou stravu jsou mnohem vyšší než ty pro dospělé… Nabyla jsem poznatky, které hodlám využít pro kvalitní stravování mých dětí.“
Zaměření na praxi bylo oceněno také v oboru Montér suchých staveb, kde soutěžila jen jedna práce s názvem Podkroví. Její autor Kristián Kučera ze SŠ polytechnické KDE, v ní píše: „Poznal jsem, že pokud člověk spolupracuje s někým zkušenějším a zjistí si potřebné informace, tak je možné provádět montáž konstrukcí, se kterými se doposud v rámci odborného výcviku nesetkal. Tato práce mne bavila a rozhodl jsem se, že se jí budu po ukončení nástavbového studia věnovat jako svojí profesi."
Nebojí se inovací
V oboru Kadeřník získala první místo Marie Janáková z Integrované SŠ v Chebu, která svou práci nazvala “Charleston“. „Tento druh tance jsem si vybrala pro možnost kreativního a nápaditého zpracování tématu,“ zdůvodnila svůj výběr. V práci dokázala využít různé inovativní technické postupy, jako je použití parní žehličky či stříhání vlasů horkými nůžkami, což také velmi dobře zdůvodnila: „Při stříhání vlasů horkými nůžkami zůstávají konečky vlasů uzavřené, jelikož je teplo zatavuje. Vlasy jsou tak ve svém přirozeném stavu, důležitá vlhkost a výživné látky jsou ve vlasu zachovány a vlasy jsou efektivně chráněny před nepříznivým vlivem prostředí.“
Netradiční přístup zvolil i Michal Mandys ze SOU v Praze 10, který získal 3. místo v oboru Cukrář. Popsal přípravu kokosovozázvorového creme brulee se sušenkami s bílou čokoládou a sušeným ibiškem. Proč si něco tak složitého zvolil? „ Protože mám rád netradiční kombinace chutí. Mnoho lidí ani nezná některé ingredience, které jsem zde použil, a o to mi šlo.“
Žáci preferují zdravé stravování a bio výrobky
Až překvapivé množství žáků letos věnovalo pozornost zdravému stravování a bio výrobkům. Např. Marek Heimlich ze SOŠ Znojmo, který získal první místo v oboru Kuchař – číšník pro pohostinství, ve své práci píše: „Od doby, kdy jsem se začal zdravě stravovat, jsem 20 kg zhubnul… Cíl mé práce je dokázat, že zdravé stravování je důležité, a to nejen kvůli fyzické váze, ale i kvůli zdraví těla i ducha.“ Práce byla oceněna i pro velmi pěknou grafickou podobu.
Za Markem Heimlichem se na druhé pozici umístila Yveta Čížová ze SŠ společného stravování Ostrava – Hrabůvka. Ve své práci "Posezení s přáteli na bio farmářské slavnosti" napsala: „Pro mnoho lidí je chov a pěstování plodin naprostá ztráta času. Když se však zamyslí, dojdou k závěru, že produkty, které se pěstují na biofarmách, jsou mnohem zdravější, chutnější a nejsou v nich chemikálie.“
Přehlednou tabulku výsledků najdete zde: Soutez_2016_vyhodnoceni.docx (16,21 KB)
Pravidla_souteze.docx (13,12 KB)