Prioritou školy je dle školního vzdělávacího programu (ŠVP) snížení rizika znevýhodněného sociálního prostředí na přelomu předškolního a mladšího školního věku, a to postupnou adaptací žáků a jejich rodičů na školní prostředí. Z toho také vyplývá zaměření příkladu dobré praxe (PDP) sledované školy, kterým je koncepce autoevaluace v řízení kvality ZŠ se zaměřením na specifika začleňování žáků se sociálním znevýhodněním do běžné základní školy. Tvorba inspirativního příkladu byla zahájena na počátku školního roku 2009/2010, kdy škola začínala realizovat již třetím rokem výuku dětí v přípravných třídách dle vlastního ŠVP Škola učí pro život pro přípravné třídy základní školy. V tomto ohledu může škola deklarovat značné zkušenosti a výsledky s realizací tohoto vzdělávání. Téma přípravných tříd se nám zdálo natolik zajímavé a aktuální, že bylo zvoleno jako jedna z oblastí zájmu při tvorbě inspirativního příkladu. Vždyť právě přípravné třídy jsou zřizovány pro děti se sociálním znevýhodněním. Jsou určeny k systematické přípravě a začlenění těchto dětí do povinného vzdělávání v základní škole.
Seznam používaných zkratek
- AE Autoevaluace
- Děti se SVP Děti se speciálními vzdělávacími potřebami
- EN Evaluační nástroj
- IVP Individuální vzdělávací plán
- LMD Lehká mozková dysfunkce
- LMP Lehké mentální postižení
- MěP Městská policie
- MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
- PDP Příklad dobré praxe
- PPP Pedagogicko psychologická poradna
- RVP Rámcový vzdělávací program
- RVP PV Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
- RVP ZV LMP Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením
- RVP ZV Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
- SPC Speciálně pedagogické centrum
- SPU Specifické poruchy učení
- SPUCH Specifické poruchy učení a chování
- SVP Středisko výchovné péče
- ŠVP Školní vzdělávací program
- ZŠS Základní škola speciální