Oblasti autoevaluace se od předchozího období nemění. Stále jsou prioritou kvalita vyučování a spokojenost všech aktérů školního života: žáků, rodičů, učitelů, ale i zřizovatele a ČŠI. Ředitel cíle objasňuje následovně: „Vše, co v autoevaluaci děláme, by se mělo vždy a jenom objevit ve zkvalitnění kurikula a podpořit příjemné klima školy – naše motto: šťastné dítě, spokojený rodič, erudovaný učitel a spokojený zřizovatel.“
Kritérii jsou:
- skutečnosti sledované v souvislosti s kvalitou vyučování: klasifikace žáků, úspěšnost žáků při přijímacích řízeních na následné školy, v soutěžích, olympiádách, srovnávacích testech,
- spokojenost rodičů, žáků, učitelů, ČŠI a zřizovatele.
Indikátory se odvíjejí od hodnot získaných v předcházejících letech (procentní vyhodnocení jednotlivých položek dotazníků, průměry klasifikace žáků apod., umístění žáků v soutěžích i ve srovnávacích testech, ale také počty žáků, počty tříd, počty potřebných pracovníků školy, počty strávníků školní jídelny, počty zájemců o školní družinu, počty dětí přihlášených do první třídy, počty dětí úspěšně přijatých na víceletá gymnázia aj.). Je sledováno, zda v čase nedochází ke zhoršení. Podle ředitele školy je žádoucí setrvalý stav, nebo dokonce zlepšení sledovaných jevů: „...díváme se, jestli tam není nějaký rozdíl, nějaké upozornění...“. Konstatování ředitele školy „...a budu nervózní, kdybychom se neobjevili ve srovnávacích testech mezi prvními....“ není nadsázkou, vychází z reality dosavadních úspěchů práce školy.
Zřizovatel jako jeden z důležitých aktérů školního života sleduje podle vyjádření ředitele školy „doposud jen rozpočtovou ukázněnost, nárůst počtu dětí ve škole i školní družině a strávníků“.
Specifický plán autoevaluace školy připravován není. Veškeré autoevaluační aktivity jsou zakomponovány do ročního plánu práce školy (a následných krátkodobých realizačních plánů). Jedná se totiž o každoroční, pravidelnou a známou činnost, u níž jsou známy nejen způsob a doba provádění, ale i úkoly, pravomoci i odpovědnosti jednotlivých pedagogických pracovníků školy.
Pro oblast „Škola jako učební prostor“ je platný následující autoevaluační model:
Schéma 2 Model autoevaluace školy pro oblast „Škola jako učební prostor“
KAŽDOROČNÍ SOUBĚH AKTIVIT => KAŽDOROČNÍ ZPRÁVA O AUTOEVALUACI ŠKOLY
interní evaluační aktivity SPOKOJENOST |
externí a interní evaluační aktuality VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ |
dotazníky, rozhovory |
srovnávací testy SCIO (Kalibro, Cermat, TIMSS) + monitoring školních výsledků vzdělávání žáků |
Započaté tříleté období každoročních autoevaluačních aktivit pokračuje i v době tvorby tohoto inspirativního příkladu. Jak vyplývá z následujícího harmonogramu, probíhá ve školním roce 2009/2010 aktivita „Autoevaluačního desatera“, k tomu je přidáno pilotní dotazníkové šetření zaměřené na zjišťování stylu vedení ředitele.
Schéma 3 Harmonogram autoevaluačních aktivit pro sledovanou oblast „Škola jako učební prostor“
2004/2005 2005/2006 2006/2007 2007/2008 2008/2009 2009/2010 2010/2011 |
rodiče (dotazník) žáci (dotazník) učitelé (Autoevaluační desatero) rodiče (dotazník) žáci (dotazník) všichni pracovníci školy (dotazník stylu vedení ředitele školy) učitelé (Autoevaluační desatero) rodiče (dotazník) |
SROVNÁVACÍ TESTY aj. aktivity |